Zatvoriť

Archetyp Rebel

Mottom archetypu Rebel(ky) je: „Pravidlá sú tu na to, aby sa porušovali“. Rebel je rozporuplným archetypom. Nachádzame ho totiž v „romantických“ postavách ako Johanka z Arcu, ktorá nachádza svoju identitu mimo spoločenskej štruktúry, verí hlbším a pravdivejším hodnotám, ako sú tie zaužívané. Je pripravená narušiť zmýšľanie spoločnosti, ktorá prepadla do tyranie, represie, konformity alebo cynizmu. Je to typ revolucionára, ktorý mení svet k lepšiemu. Druhým typom je však odsúdený, zúrivý jedinec, ktorý ochotne obetuje ostatných, aby dostal, čo chce. Na to, aby sa dostal k moci, využíva neetické spôsoby. Na rozdiel od hrdinu mu stačí vzbudzovať strach, nepotrebuje byť obdivovaný. Rebelský archetyp je nekonvenčným mysliteľom, využíva jedinečné a netradičné prístupy k riešeniu úloh, vyvíja nové spôsoby, ako dosiahnuť zmenu. Nepáči sa mu „normálnosť“. Verí, že pravidlá by sa mali porušovať. Jeho vzbura voči nim vedie k inováciám a reformám. Nemá strach z chaosu a využíva ho na zmenu. Vlastnosti Rebela - Vyjadruje svoj názor voči útlaku a nespravodlivosti v spoločnosti - Je rád nezávislý - Vo svojich metódach je nekonvenčný - Rád spochybňuje „normálny“ systém a hovorí o svojich radikálnych nápadoch - Je odvážny a zvyčajne uprednostňuje odlišné vzory - Má kreatívny a odlišný štýl - Jeho vyjadrovanie je necenzurované, hovorí veci, ktoré sa ostatní boja hovoriť - Je často nepochopený ostatnými - Je ochotný riskovať - Robí veci úplne inak a porušuje tradíciu, či zažitú normu - Žije podľa vlastných pravidiel - Je veľmi citlivý na spoločenské otázky - Je pre neho ťažké veriť ľuďom - Je pre neho ťažké prepojiť sa s ostatnými na osobnej úrovni Charakteristika Rebela - Je dosť odvážny, aby ste zničil to, čo je na svete zlé - Je ochotný hovoriť a robiť veci, ktoré nikto iný nerobí alebo nehovorí - Svoje názory formuje nezávisle od autorít Marketing Rebela Značky: Harley-Davidson, MTV, Diesel, Apple vo svojich začiatkoch Archetyp Rebel je vhodný pre vašu značku, ak - Zákazníci sa cítia byť veľmi vyčlenení zo spoločnosti alebo sa stotožňujú s hodnotami, ktoré sú v rozpore s hodnotami väčšinovej spoločnosti - Významom vašej služby či produktu je ničiť (počítačové hry, fyzické ničivé nástroje) alebo je naozaj revolučný - Náš výrobok nie je zdraviu prospešný, jeho užívanie je výsmechom voči predstavám spoločnosti o tom, čo je zdravé (napríklad cigarety, alkohol) - Váš produkt alebo služba pomáha udržiavať hodnoty, ktoré sú ohrozené prevažujúcimi hodnotami, alebo presadzuje nové a revolučné postoje - Cena produktu je nízka, alebo stredne vysoká Predstavitelia: Lady Gaga, Miley Cyrus, Johanka z Arcu, Jack Sparrow, Robin Hood Cieľ: zvrátiť alebo zničiť to, čo nefunguje, oslobodenie od zriadenia (zákonov) pomocou narušenia, šoku Najväčší strach: byť bezmocný, bezvýznamný Hlas značky: úprimný, surový, čestný Čo zákazníci cítia: „Ostatní ľudia sa mýlia“, cítia nadšenie, vytrvalosť, impulzívnosť, neobvyklosť, vzpurnosť Rebelský marketing Tento archetyp miluje šok, od mierneho, prekvapivého vtipu až po skutočne „rebelskú“ tému, ktorá je tabu, nehovorí sa o nej. Na propagáciu sú ideálne nové médiá, netradičné kanály. Vizuály majú temný charakter, často sa v nich objavia kontrastné veľmi intenzívne odtiene. Značky typu Rebela majú zložité pozíciu – môžu podporovať bezcitné, cynické chovanie, kde chýbajú akékoľvek hodnoty, ale môžu prispieť k zvrhnutiu nadvlády, narušiť mainstreamové zmýšľanie, pomôcť otvoriť a uvoľniť spoločenské obmedzenia. Môžu pomôcť podporiť skutočnú revolúciu, zvrhnúť tradičné uvažovanie v prospech úplne nového zmýšľania.

Daľšie články

Prihláste sa na odber nášho newslettera.