Archetyp Rebel
Mottom archetypu Rebel(ky) je: „
Pravidlá sú tu na to, aby sa porušovali“.
Rebel je rozporuplným archetypom. Nachádzame ho totiž v „romantických“ postavách ako Johanka z Arcu, ktorá nachádza svoju identitu mimo spoločenskej štruktúry, verí hlbším a pravdivejším hodnotám, ako sú tie zaužívané. Je pripravená narušiť zmýšľanie spoločnosti, ktorá prepadla do tyranie, represie, konformity alebo cynizmu. Je to typ revolucionára, ktorý mení svet k lepšiemu.
Druhým typom je však odsúdený, zúrivý jedinec, ktorý ochotne obetuje ostatných, aby dostal, čo chce. Na to, aby sa dostal k moci, využíva neetické spôsoby. Na rozdiel od hrdinu mu stačí vzbudzovať strach, nepotrebuje byť obdivovaný.
Rebelský archetyp je nekonvenčným mysliteľom, využíva jedinečné a netradičné prístupy k riešeniu úloh, vyvíja nové spôsoby, ako dosiahnuť zmenu. Nepáči sa mu „normálnosť“. Verí, že pravidlá by sa mali porušovať. Jeho vzbura voči nim vedie k inováciám a reformám. Nemá strach z chaosu a využíva ho na zmenu.
Vlastnosti Rebela
- Vyjadruje svoj názor voči útlaku a nespravodlivosti v spoločnosti
- Je rád nezávislý
- Vo svojich metódach je nekonvenčný
- Rád spochybňuje „normálny“ systém a hovorí o svojich radikálnych nápadoch
- Je odvážny a zvyčajne uprednostňuje odlišné vzory
- Má kreatívny a odlišný štýl
- Jeho vyjadrovanie je necenzurované, hovorí veci, ktoré sa ostatní boja hovoriť
- Je často nepochopený ostatnými
- Je ochotný riskovať
- Robí veci úplne inak a porušuje tradíciu, či zažitú normu
- Žije podľa vlastných pravidiel
- Je veľmi citlivý na spoločenské otázky
- Je pre neho ťažké veriť ľuďom
- Je pre neho ťažké prepojiť sa s ostatnými na osobnej úrovni
Charakteristika Rebela
- Je dosť odvážny, aby ste zničil to, čo je na svete zlé
- Je ochotný hovoriť a robiť veci, ktoré nikto iný nerobí alebo nehovorí
- Svoje názory formuje nezávisle od autorít
Marketing Rebela
Značky: Harley-Davidson, MTV, Diesel, Apple vo svojich začiatkoch
Archetyp Rebel je vhodný pre vašu značku, ak
- Zákazníci sa cítia byť veľmi vyčlenení zo spoločnosti alebo sa stotožňujú s hodnotami, ktoré sú v rozpore s hodnotami väčšinovej spoločnosti
- Významom vašej služby či produktu je ničiť (počítačové hry, fyzické ničivé nástroje) alebo je naozaj revolučný
- Náš výrobok nie je zdraviu prospešný, jeho užívanie je výsmechom voči predstavám spoločnosti o tom, čo je zdravé (napríklad cigarety, alkohol)
- Váš produkt alebo služba pomáha udržiavať hodnoty, ktoré sú ohrozené prevažujúcimi hodnotami, alebo presadzuje nové a revolučné postoje
- Cena produktu je nízka, alebo stredne vysoká
Predstavitelia: Lady Gaga, Miley Cyrus, Johanka z Arcu, Jack Sparrow, Robin Hood
Cieľ: zvrátiť alebo zničiť to, čo nefunguje, oslobodenie od zriadenia (zákonov) pomocou narušenia, šoku
Najväčší strach: byť bezmocný, bezvýznamný
Hlas značky: úprimný, surový, čestný
Čo zákazníci cítia: „Ostatní ľudia sa mýlia“, cítia nadšenie, vytrvalosť, impulzívnosť, neobvyklosť, vzpurnosť
Rebelský marketing
Tento archetyp miluje šok, od mierneho, prekvapivého vtipu až po skutočne „rebelskú“ tému, ktorá je tabu, nehovorí sa o nej.
Na propagáciu sú ideálne nové médiá, netradičné kanály. Vizuály majú temný charakter, často sa v nich objavia kontrastné veľmi intenzívne odtiene.
Značky typu Rebela majú zložité pozíciu – môžu podporovať bezcitné, cynické chovanie, kde chýbajú akékoľvek hodnoty, ale môžu prispieť k zvrhnutiu nadvlády, narušiť mainstreamové zmýšľanie, pomôcť otvoriť a uvoľniť spoločenské obmedzenia. Môžu pomôcť podporiť skutočnú revolúciu, zvrhnúť tradičné uvažovanie v prospech úplne nového zmýšľania.