Aké sú najčastejšie požiadavky agentúr pri obsadzovaní pozície account managera:
- Manažment projektu
- Spísanie briefu
- Výrobný a mediálny plán projektu
- Zadanie úloh na špecialistov a dodávateľov
- Kontrola výstupov a deadline-ov
- Priebežné informovanie klienta o priebehu a výsledkoch
- Pružné reagovanie na vzniknuté dodatočné požiadavky
- Stráženie rozpočtu a ziskovosti
- Reporting a odovzdanie výstupov
- Vzťahový management
- Udržiavanie drive a pozitívnych vzťahov s viacerými stranami (klient, kolegovia, externisti, dodávatelia)
- Biznisový background
- Návrh riešení pre rast biznisu a efektívne dosiahnutie výsledkov
Tento sumár najčastejších požiadaviek od pozície account manager je získaný základe rešeršu cca 20 pracovných ponúk na portáli pretlak.sk (4/2024) a ich následným kategorizovaním do troch hlavných skupín. Občas sa stáva, že zamestnávatelia vyžadujú od pozície account managera aj akvizíciu nových klientov, ide však o kumulovanie pracovných náplní. Primárnou úlohou account managera by mala byť starostlivosť o existujúcich klientov a ich projekty, akvizíciu nových má na starosti sales manager. Na úspešné zastrešenie vyššie spísaných úloh je potrebné mať súbor soft, ale aj hard skills.
Soft skills
- Dobré organizačné schopnosti (zadávanie úloh, určovanie priorít a postupnosti úloh, časový plán a i.)
- Komunikačné schopnosti (príjemné vystupovanie a prezentačné schopnosti, efektívna neeskalačná komunikácia aj v prípade problémov)
- Odolnosť voči stresu (vedieť v stresových situáciách udržať chladnú hlavu, triezve zmýšľanie a zameriavať sa na riešenie problémov) Verte mi, krízy prídu.
Hard skills
- Znalosť marketingu, možných akvizičných a konverzných kanálov a ich dopad na biznis
- Bežne sa vyžadujú aspoň 2 roky v marketingu, aby daný človek už mal nadobudnutý základný prehľad
- Tiež sa zvykne očakávať skúsenosť s prácou v agentúre kvôli znalosti jednotlivých procesov medzi klientom a agentúrou
- Znalosť anglického jazyka (slovom, aj písmom) v pracovnej komunikácii
Na čo dávame dôraz v SCR interactive pri account managemente:
- Kvalita
- Timing
- Budget
Čo to znamená v praxi:
Účasť account managera na projekte má byť zárukou kvality, všetky výstupy pred odovzdaním prejdú dvojitou kontrolou, aby sa zamedzilo chybovosti. Account manager vytvára pri plánovaní projektu časový plán a stráži jeho dodržanie. V prípade meškania či iného časového sklzu je jeho úlohou informovať klienta, aktualizovať časový plán a zosúladiť všetky nadväzujúce procesy. Úlohou account managera je v neposlednom rade stráženie budgetu a ziskovosti, či už na strane klienta alebo agentúry.Čo je najdôležitejšie pri account managemente na základe mojich skúseností:
- Správne zadávanie úloh - to znamená mať jasne definovaný očakávaný výsledok, použité nástroje, zodpovednosť za danú úlohu a termín odovzdania; odporúčam používať systém KARAT
- Dôkladná kontrola výstupov - account manager sa ako správca projektu podpisuje pod všetky výstupy, ktoré idú na klienta, takže je v jeho osobnom záujme, aby bola doručená čo najvyššia kvalita
- Citlivá komunikácia - spolu s klientom, či ostatnými zúčastnenými stranami vždy hľadáme spoločné riešenia
- Nenechať so sebou "zametať" - vedieť byť asertívny a držať jasnú pozíciu a očakávania od všetkých zúčastnených strán, ako account manager som za projekt zodpovedný, a teda ho musím mať jasne pod kontrolou