Zatvoriť

Čo stojí za úspešnou značkou?

mladá úspešná podnikateľka
 

Čo stojí za úspešnou značkou? Počuli ste niekedy o značkách, ktoré si ľudia dajú vytetovať na telo? Počuli ste o značkách, ktoré majú nulovú fluktuáciu zamestnancov? Kde zamestnanci pracujú 10-20 rokov a s nadšením hovoria o svojej firme? Počuli ste o produktoch, kde sú obchodníci neuveriteľne hrdí na svoju firmu a extrémne úspešný pri predaji?

Ako je to možné? Majú tieto značky niečo spoločné?

Definitívne. V tomto rýchlokurze si povieme, ako byť hrdý na svoju firmu, ako byť hrdý na firmu, v ktorej pracujete, ako byť hrdý na produkty, ktoré predávate, ako byť hrdý na kolegov, s ktorými pracujete... Povieme si čo stojí za úspešnou značkou a ako ju vybudovať. Čo hľadajú produktívni zamestnanci, prajní kolegovia, nadupaní obchodníci alebo spokojní zákazníci. Ako efektívne komunikovať zvnútra navonok. Povieme si ako funguje náš mozog na úrovni rácia a podvedomia a ako ovplyvňuje naše nákupné rozhodnutia.

Prečo ste na trhu?

Dobrodruh Ernest Shackleton sa v roku 1913 rozhodol, že bude prvým človekom, ktorý sa dostane na najjužnejší bod zeme. A tak vyhlásil zbierku, aby zozbieral financie. Bolo to náročné, prvá svetová vojna klopala na dvere, ale financie sa mu podarilo vyzbierať. Podporila ho nielen britská vláda, ale aj množstvo súkromných darcov, ako aj školákov. Jeho meno nepoznáte, lebo jeho loď Endurance a 27 členná posádka uviazla v ľade. Ich loď obalila súvislá plocha ľadu takmer na 10 mesiacov. V novembri 1915 sa loď začala potápať pri Wedellovom mori. Shackleton históriu nepísal ako dobyvateľ najjužnejšieho miesta Antarktídy, ale písal ju ako kapitán a líder, ktorý doviedol celú svoju posádku v bezpečí domov napriek extrémnym podmienkam ako hlad a zima takmer počas jedného roka. Počas výpravy nemusel čeliť žiadnej vzbure, žiadnemu úmrtiu a ani žiadnemu kanibalizmu. Pýtate sa, ako je to možné?

Shackleton dokázal správne vybrať posádku. Do inzerátu nenapísal, že hľadá skúsených borcov na výpravu, ktorí musia mať minimálne 5 ročnú skúsenosť s prácou za polárnym kruhom, musia vedieť napnúť hlavnú plachtu a budú pracovať pre skúseného kapitána. Naopak. Do inzerátu písal, že hľadá chlapov na nebezpečnú cestu. Že ich čaká otrasná zima, nízke platy, dlhé mesiace úplnej tmy, neustále nebezpečenstvo a že bezpečný návrat domov je otázny. A v prípade úspechu ich čaká česť a uznanie.

Cítite rozdiel? Úspešné značky, rovnako ako Shackleton dokázali odpovedať na otázku "prečo?":

  • prečo je na trhu
  • Čo je ich poslaním
  • O čo by svet prišiel, keby na trhu neboli.

Práve značky ako Harley Davidson alebo Nike sa pýšia tým, že sú ľudia, ktorí s nimi natoľko sympatizujú, že si ich dávajú vytetovať na telo – rameno, lýtko, členok, chrbát.

Zhruba 95% firiem na trhu nemá odpovede na otázku prečo sú na trhu. Ak v tom nemá jasno firma, nemôžu v tom mať jasno ani zamestnanci, ani obchodníci a ani klienti. Bojujete len cenami – nebojujete lojalitou. Vždy sa niekto nájde, kto poskytne vyšší plat, kto poskytne viac za menej, bude mať lepší a zvučnejší produkt.

Daľšie články

Prihláste sa na odber nášho newslettera.