Cieľom každej webstránky je, aby na ňu chodilo čo najviac návštevníkov. Viete to dosiahnuť dvoma spôsobmi. Buď investujete do reklamy mesačne stovky eur a stránku spropagujete na všetkých dostupných sieťach a platformách. Druhou možnosťou je mať web s kvalitným SEO. (čo vás vyjde omnoho menej)
Najskôr základy: čo je SEO?
Anglická skratka SEO znamená
Search Engine Optimization, v preklade do slovenčiny „optimalizácia pre vyhľadávače“. Cieľom SEO je, aby Google (či ďalšie vyhľadávače) rozpoznal vašu stránku, správne ju zaindexoval (spracoval ju a uložil do vyhľadávacej databázy) aj s relevantnými kľúčovými slovami alebo výrazmi a na základe správnych nastavení vašu stránku zobrazil na popredných miestach. Ideálne na prvej strane.
Na prvé prečítanie sa vám tento proces môže javiť ako pomerne jednoduchý, no zdanie klame. Je to veľká veda a na to, aby sa váš web zobrazil na popredných miestach, musíte najskôr splniť viacero podmienok. Poďme sa na ne pozrieť detailnejšie.
SEO faktor č. 1: Responzívny dizajn
Digitálny svet sa čoraz viac presúva do mobilov a väčšinu nášho online času trávime prehliadaním internetu cez mobilné zariadenia. Prvým dôležitým krokom by teda mala byť optimalizácia vašej stránky pre mobilné zariadenia. Odborne ju nazývame responzívnou stránkou (alebo stránkou s responzívnym dizajnom).
Keďže Google chce sprostredkovať zákazníkom najlepší možný zážitok z prehliadania, dáva do popredia weby, ktoré sú responzívne. A ako zistíte, či je vaša stránka responzívna? Je to veľmi jednoduché: stačí si ju otvoriť vo webovom prehliadači a následne zmenšiť okno. Ak sa stránka automaticky prispôsobuje veľkosti okna, je to OK – máte responzívnu stránku.
SEO faktor č. 2: Rýchlosť webu
Ľudia neznášajú čakanie. Týka sa to aj surfovania po nete. Každou zbytočnou sekundou, ktorú vaša stránka potrebuje na načítanie, strácate potenciálnych zákazníkov. Preto by ste mali dbať na to, aby jej načítanie trvalo maximálne 2,5 sekundy. Ako rýchlo reaguje práve vaša stránka zistíte pomocou viacerých šikovných a bezplatných online nástrojov, napríklad na
PageSpeed Insights.
SEO faktor č. 3: Obsah webu
Predstavte si, že na internete sú viac ako 4 miliardy stránok, samozrejme, nie všetky sú aktívne. Aj tak je to nepredstaviteľne obrovské množstvo obsahu. Google preto miluje, ak narazí na stránku, ktorá je niečím výnimočná a obsahuje prvky, ktoré sú inovatívne a na webe nevídané.
Google vás za túto snahu dokáže patrične odmeniť. Máme pre vás dobrú radu: dbajte na to, aby ste na stránke mali zaujímavý a jedinečný obsah. Ak ste na pochybách a domnievate sa, že na webe je predsa už všetko a čo nového by ste mohli vymyslieť práve vy, recept je jednoduchý: použite inovatívne nástroje (napríklad umelú inteligenciu), zaujímavé grafické prvky, urobte stránku zábavnou, interaktívnou.
Skúste produkt opísať vlastnými slovami, nahrajte pútavý obrázok, fotografiu či unikátne video. Samozrejme, pri tvorbe stránky nezabudnite na správny výber kľúčových slov, ktoré sú pre váš produkt či službu dôležité. Odporúčame vám obrátiť sa na skúsených
SEO profíkov, ktorí presne vedia, čo majú robiť.
SEO faktor č. 4: Ako byť pre Google čitateľný
Staré a pravdivé porekadlo hovorí, že nemému ani vlastná mať nerozumie. Niečo veľmi podobné platí aj pre Google. Ak vašu stránku nedokáže „prečítať“, nemôže vás ani dostať na prvé pozície vo vyhľadávaní. Skúste mu to teda uľahčiť a držte sa týchto pravidiel:
- Zaindexujte stránku v Google Search Console a sprístupnite Sitemap
- Zadefinujte správne kľúčové slová pre vašu stránku, kategórie, podstránky a produkty
- Napíšte jedinečné Meta nadpisy a Meta popisy
- Vytvorte správnu hierarchiu nadpisov
- Využite štruktúrované úryvky
- Všetky obrázky označte správnymi Alt Tag
SEO faktor č. 5: Pekné a zrozumiteľné URL
Správna hierarchia URL (alebo webových adries) je základ, netreba však zabúdať aj na vzhľad URL. Aj vy máte určite radšej, ak môžete kliknúť na zrozumiteľnú adresu, ktorá vyzerá napríklad takto:
www.somnagoogle.sk/rady-a-tipy/ako-sa-dostat-na-prvu-poziciu
A takto by zas URL nemala vyzerať:
www.somnagoogle.sk/kategoria/clanok/12365489
SEO faktor č. 6: Nebráňte sa sociálnym sieťam
Vaša stránka by sa mala kamarátiť aj so sociálnymi sieťami. Dnes je to fakt nevyhnutná podmienka na úspech. Väčšina stránok to však vníma tak, že stačí mať v pätičke ikonku, ktorá je presmerovaná na váš firemný profil na sociálnej sieti a je to vybavené. Veľký omyl. Skúste sa zamyslieť, koľkí návštevníci vašej stránky na tú ikonku reálne klikli. A koľkí vôbec tušia, že tam je.
Obsah vašej stránky by preto mal byť ľahko zdieľateľný na sociálnych sieťach. Znamená to umožniť návštevníkom, aby mohli zdieľať vaše produkty, stránky, obrázky či videá jedným klikom. Túto možnosť dokážete na stránku dostať vďaka nasadeniu jednoduchého pluginu či rozšírenia.
SEO faktor č. 7: Obmedzte Javascript či Flash
Google neznáša Flash aj Javascript. Dôvod je jednoduchý: nedokáže ich prečítať. Javascript síce stránke dodá zaujímavé funkcie či luxusnejší vzhľad, no aj tak ho skúste obmedziť len na tie najnutnejšie funkcie. Ak ho už na stránke máte, zvážte, či ho naozaj potrebujete. Prípadne ho nahraďte niečím, čo je pre Google čitateľnejšie.
Naše odporúčanie na záver: práca so SEO sa nikdy nekončí. Nemyslite si, že stačí stránku optimalizovať raz a máte vyhraté. Treba si uvedomiť, že ani vaša konkurencia nespí a ťažko získané pozície môžete ľahko stratiť. SEO je preto beh na dlhú trať a trpezlivý proces, ktorému sa budete musieť pravidelne venovať. O to sladšia však bude odmena v podobe dobre vyladenej a úspešnej stránky.