S e-shopmi sa v posledných rokoch roztrhlo vrece. Mnoho ich majiteľov žije v presvedčení, že stačí naprogramovať stránku, vypustiť ju do sveta, pohodlne sa usadiť a už len čakať na tisícky objednávok.
Je pravdou, že podnikanie na internete nikdy nebolo jednoduchšie – ak máte dobrý nápad, ponúkate unikátne produkty alebo ste našli dieru na trhu, s online predajom viete začať doslova do niekoľkých hodín. Nezabúdajte však, že to je len začiatok vašej cesty za úspechom. Pripravte sa na viaceré úskalia, ktoré pred vami môžu stáť.
V článku sa dozviete:
čo robiť v prípade, ak zákazníci nevedia jednoducho vyhľadať váš e-shop,
ako si poradíte s nastavením dôležitých webových prvkov,
ako správne čítať dáta, ktoré budete získavať,
aké formy online reklamy poznáme.
Indexovanie stránky: prvá pomoc, keď je váš e-shop neviditeľný
Poďme po poriadku. Máte hotovú a zverejnenú stránku, váš e-shop funguje už viac ako dva týždne, no stále ste nedostali žiadnu objednávku. Začínate pátrať po príčinách. S najväčšou pravdepodobnosťou bude problém v tom, že ho vaši zákazníci nevidia vo výsledkoch vyhľadávania.
Jedným z najdôležitejších nástrojov Google je tzv. „indexovanie stránok“ – vyhľadávače zhromažďujú informácie z miliárd webových stránok a usporiadajú ich v indexe vyhľadávania. Preložené do zrozumiteľnejšieho jazyka: Google počas vyhľadávania „presnorí“ obrovské množstvo webových adries z celého internetu a objavuje nové stránky.
Keď softvér Google navštívi rôzne weby, použije odkazy na týchto stránkach na objavenie nových stránok. Google si obzvlášť všíma nové weby, zmeny existujúcich webov a nefungujúce odkazy a jeho počítačové programy určujú, ktoré weby sa majú prehľadať, ako často a koľko stránok sa má z každého webu načítať.
Aby vás Google našiel rýchlejšie, indexovaniu vašej stránky venujte špeciálnu pozornosť. Pomôže vám s tým šikovná agentúra, ktorá tomuto procesu rozumie. Tiež nezabudnite agentúru poveriť správnym nastavením SEO (anglická skratka pre optimalizáciu pre vyhľadávače), to je ďalší faktor, ktorý rozhoduje o tom, či vás zákazníci nájdu alebo nie. Ale tomu sa budeme detailnejšie venovať v ďalšom článku.
Pravidelne sledujte všetky dáta o výkonnosti
O tom, ako sa webu darí, vám najviac napovedia dáta. Tie sú bezpodmienečným predpokladom na to, aby ste dokázali správne čítať výkonnosť vášho e-shopu.
Najlepší prehľad o dátach získate v Google Analytics. Tento prehľadný nástroj slúži na sledovanie všetkých dostupných štatistík: od návštevníkov stránky cez počet objednávok až po detailné sledovanie pohybu používateľov a ich správania.
Google Analytics viete do vášho e-shopu pridať veľmi jednoducho. Oveľa dôležitejšie je však správne nastavenie tohto nástroja a jeho pravidelný monitoring. Nezabudnite ani na presnú definíciu vašich cieľov, nastavenie konverzií (konverzie sú vami nastavené akcie alebo aktivity, ktoré chcete, aby vaši zákazníci na webe vykonali – nákup, zaslanie e-mailovej adresy, vyplnenie formulára, stiahnutie aplikácie atď.) a prepojenie s inými nástrojmi, akými sú napríklad Google Ads.
4 pravidlá, ako mať navrch pred konkurenciou
Myslite na to, že denne vzniknú tisíce nových webstránok. Na to, aby sa o vás ľudia dozvedeli, musíte investovať do online reklamy a dostať sa v Google na prvé pozície. Zároveň správne nastavte reklamu na sociálnych sieťach.
Online reklama nie je zázračným prostriedkom, ktorý vám zaručí okamžité tržby. Pamätajte na to, že vstupujete na veľmi konkurenčný trh a je vysoko pravdepodobné, že niekto už niečo podobné predáva. Premyslená online marketingová stratégia vám však môže zaručiť potrebný náskok pred konkurenciou. Na čo by ste mali pamätať v tejto súvislosti:
Cena vášho produktu či služby by sa mala pohybovať maximálne v rovnakej výške ako má konkurencia. V ideálnych podmienkach by mala byť nižšia.
Váš zákaznícky servis musí byť špičkový, keďže zákazníci neodpúšťajú nekalé praktiky a zlú komunikáciu zo strany predajcu.
Vždy komunikujte férovo. Ak tovar nemáte na sklade alebo sa líši od promovanej podoby, zákazníkom to nezatajujte. Aj tak na to prídu a na váš biznis to môže mať veľmi negatívne dopady.
Pripravte si dostatočnú finančnú rezervu určenú na reklamu.
Začíname s reklamou na Google
Na prvé pozície vo vyhľadávači Google sa viete dostať vďaka správnemu indexovaniu stránky, ale aj vďaka reklame. Reklamu na Google sprístupňuje nástroj Google Ads. Ide o takzvanú PPC reklamu (Pay–Per–Click) – platíte iba za kliknutia na vašu inzerciu, nie za jej zobrazenia. V Google Ads viete využiť rôzne formy reklamy.
Textová reklama
Keď prostredníctvom vyhľadávača Google hľadáte produkt, službu či informáciu, vložíte do prehliadača hľadaný výraz – napr. „vysávač“. Textová reklama obsadí prvé štyri pozície a objaví sa aj v spodnej časti prvej strany.
Foto: reprodukcia Google
Ak chcete tento výraz zobrazovať, musíte do Google Ads pridať práve toto slovo. Google Ads sa dá nastaviť veľmi jednoducho a existuje množstvo online návodov ako na to. Problém však nastane vtedy, keď inzerujete a napriek tomu neregistrujete žiadne objednávky.
Vtedy prichádza čas nechať to na profesionálov. Na trhu je množstvo šikovných špecialistov, ktorí reklame na Google rozumejú a majú s ňou dlhoročné skúsenosti. Presne vedia, ako daný výraz nastaviť tak, aby sa zobrazoval v najvyššej frekvencii a za najnižšiu sumu. Tiež vám dokážu zaručiť, že daný výraz sa bude zobrazovať iba tým ľuďom, ktorí zvažujú kúpu vysávača, a nie tým, ktorí hľadajú napríklad návod na použitie tohto produktu.
Bannerová reklama
Veľmi obľúbená forma reklamy na Google je bannerová reklama. Váš banner sa bude zobrazovať práve tam, kam chodia vaši zákazníci. Zobrazí sa buď novým zákazníkom podľa ich nákupného správania, alebo tým, ktorí vašu stránku už navštívili. V druhom prípade hovoríme o tzv. „remarketingu“. Výhodou bannerovej reklamy je, že opäť neplatíte za zobrazenia, ale len za kliknutia.
Foto: reprodukcia Forbes.com
Nový reklamný formát: Nákupy
Jedným z najnovších formátov reklamy na Google sú Nákupy Google (Google Shopping). Konkrétne produkty aj s obrázkami sa zobrazujú priamo v Google, návštevník je po kliknutí na odkaz presmerovaný priamo na kúpu daného produktu.
Podľa dát, ktoré máme k dispozícii, sú tieto reklamné formáty momentálne najefektívnejšie a zo všetkých typov Google Ads prinášajú najviac konverzií. Práve pri tomto formáte sa však ukáže, či sú vaše produkty konkurencieschopné, keďže zákazník ihneď vidí cenu produktu a svoje rozhodovanie o nákupe podriaďuje predovšetkým jej výške.
Foto: reprodukcia Google
Reklama na Facebooku
Facebook už dávno nie je len sociálnou sieťou spájajúcou priateľov a ľudí s rovnakými záujmami. Napriek tomu netreba pri cielení reklamy na Facebooku zabúdať na fakt, že drvivá väčšina jeho používateľov ho stále nevníma ako nástroj e-commerce, teda online predaj.
Je to hlavný bod, na ktorý musíte pamätať, ak chcete preraziť s inzerciou a predajom na Facebooku. Vaším cieľom je návštevníka (zákazníka) „vyrušiť“, zaujať a v neposlednom rade presvedčiť, aby nechal na chvíľu zábavu a komunikáciu bokom a išiel nakupovať.
Docieliť to viete zaujímavou kreatívou alebo výhodnou ponukou. Ak teda hľadáte spôsob, ako generovať objednávky vďaka reklame na Facebooku, investujte do pútavej a kreatívnej grafiky. Nájdite si kvalitného človeka, ktorý sa vyzná v PPC, orientuje sa v plejáde reklamných formátov a vie, čo a kedy funguje.
Snáď vám nemusíme pripomínať, že obyčajný status na fanpage vám dnes záplavu objednávok na vaše produkty neprinesie. Druhým veľkým omylom je dojem, že na správu facebookových kampaní nepotrebujete žiadne extra znalosti a poradíte si s nimi sami.
Reklama na Facebooku si vyžaduje neustále skúšanie noviniek, testovanie, vyhodnocovanie a meranie. To, že získavate lajky za fotky mačičiek a koláčov ešte neznamená, že rovnaké výsledky budete dosahovať aj v prípade komerčnej inzercie a pri predaji produktov.
Foto: reprodukcia Facebook
Toto je naozaj len stručný prehľad o tom, aké formy online reklamy v súčasnosti existujú. Na začiatok vám však postačí. Veríme, že vám pomôže lepšie sa zorientovať vo svete digitálnej reklamy.
Autorkou je Miriam Holá, Performance Director v agentúre SCR interactive, ktorá sa špecializuje na slovenské firmy malej a strednej veľkosti. V agentúre veria na poctivý marketingový výskum prepojený so silným výkonnostným marketingom.Článok je súčasťou septembrovej špeciálnej série Digitalizácia biznisu a prechod na online marketing, kde odborníci firmám radia, ako pomocou kvalitného e-shopu a dobrého marketingu zvýšiť tržby spoločnosti.
Zdroj článkov – obsah sme vytvárali pre redakciu Forbes https://www.forbes.sk/bez-kvalitnej-online-reklamy-vas-e-shop-zarabat-nebude-na-co-by-ste-urcite-nemali-zabudnut/
Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies
Táto stránka používa cookies
Súbory cookie používané na stránke sú kategorizované a nižšie si môžete prečítať o každej kategórii a povoliť alebo zakázať niektoré alebo všetky z nich. Keď sú zakázané kategórie, ktoré boli predtým povolené, všetky súbory cookie priradené k danej kategórii budú z vášho prehliadača odstránené. Okrem toho môžete vidieť zoznam súborov cookie priradených ku každej kategórii a podrobné informácie súborov cookie. Viac o cookies
Nevyhnutné cookies Niektoré súbory cookie sú potrebné na poskytovanie základných funkcií. Bez týchto súborov cookie nebude webová lokalita správne fungovať a sú predvolene povolené a nemožno ich zakázať.
Meno
Hostname
Cesta
Expirácia
wp-wpml_current_language
www.scrinteractive.sk
/
365 days
Nastavenie jazykovej mutácie
_scr_cookies_necessary
www.scrinteractive.sk
/
365 dní
Systémové nastavovacie cookies
_scr_cookies_analytics
www.scrinteractive.sk
/
365 dní
Systémové nastavovacie cookies
_scr_cookies_marketing
www.scrinteractive.sk
/
365 dní
Systémové nastavovacie cookies
lightmode
www.scrinteractive.sk
/
1 den
Nastavenie zobrazenia stránky v tmavom/svetlom režime
_GRECAPTCHA
www.scrinteractive.sk
/
365 dní
Tento súbor cookie nastavuje služba Google recaptcha na identifikáciu robotov na ochranu webovej stránky pred škodlivými spamovými útokmi.
Analytické cookies Analytické cookies nám pomáhajú zlepšovať našu webovú stránku zhromažďovaním a podávaním správ o jej používaní.
Meno
Hostname
Cesta
Expirácia
_ga
.scrinteractive.sk
/
730 dní
Používa ho Google AdSense na pochopenie interakcie používateľa s webovou stránkou generovaním analytických údajov.
_gid
.scrinteractive.sk
/
1 deň
Obsahuje jedinečný identifikátor, ktorý používa služba Google Analytics na určenie, že dva odlišné prístupy patria rovnakému používateľovi v rámci relácií prehliadania.
_gat
.scrinteractive.sk
/
1 hodina
Google analytics identifikátor
_hjFirstSeen
.scrinteractive.sk
/
30 min
Hotjar nastavuje tento súbor cookie na identifikáciu prvej relácie nového používateľa. Ukladá hodnotu true/false , čo naznačuje, či to bolo prvýkrát, čo Hotjar videl tohto používateľa.
_hjIncludedInSessionSample
.scrinteractive.sk
/
2 min
Hotjar nastavuje tento súbor cookie, aby zistil, či je používateľ zahrnutý do vzorkovania údajov definovaných webome.
_hjIncludedInPageviewSample
.scrinteractive.sk
/
2 min
Hotjar nastavuje tento súbor cookie, aby zistil, či je používateľ zahrnutý do vzorkovania údajov definovaných webom.
_hjAbsoluteSessionInProgress
.scrinteractive.sk
/
30 min
Hotjar nastavuje tento súbor cookie na identifikáciu prvej relácie nového používateľa. Ukladá hodnotu true/false , čo naznačuje, či to bolo prvýkrát, čo Hotjar videl tohto používateľa.
_hjSessionUser_
.scrinteractive.sk
/
365 dní
Hotjar session.
_hjSession_
.scrinteractive.sk
/
30 min
Hotjar session.
Marketingové cookies Marketingové súbory cookie sa používajú na sledovanie návštevníkov na rôznych webových stránkach, aby umožnili vydavateľom zobrazovať relevantné a pútavé reklamy.
Meno
Hostname
Cesta
Expirácia
c
t.leady.com
/
16 rokov
Tento súbor cookie je nastavený spoločnosťou Rubicon Project na riadenie synchronizácie identifikácie používateľov a výmeny používateľských údajov medzi rôznymi reklamnými službami.
_fbp
.scrinteractive.sk
/
90 dní
Tento súbor cookie nastavuje spoločnosť Facebook tak, aby zobrazovala reklamy na Facebooku alebo na digitálnej platforme založenej na reklame na Facebooku po návšteve webovej stránky.
fr
.facebook.com
/
90 dní
Facebook nastavuje tento súbor cookie tak, aby používateľom zobrazoval relevantné reklamy sledovaním správania používateľov na webe, na stránkach, ktoré majú Facebook pixel alebo sociálny doplnok Facebooku.