V článku sa dozviete:
- čo robiť v prípade, ak zákazníci nevedia jednoducho vyhľadať váš e-shop,
- ako si poradíte s nastavením dôležitých webových prvkov,
- ako správne čítať dáta, ktoré budete získavať,
- aké formy online reklamy poznáme.
Indexovanie stránky: prvá pomoc, keď je váš e-shop neviditeľný
Poďme po poriadku. Máte hotovú a zverejnenú stránku, váš e-shop funguje už viac ako dva týždne, no stále ste nedostali žiadnu objednávku. Začínate pátrať po príčinách. S najväčšou pravdepodobnosťou bude problém v tom, že ho vaši zákazníci nevidia vo výsledkoch vyhľadávania. Jedným z najdôležitejších nástrojov Google je tzv. „indexovanie stránok“ – vyhľadávače zhromažďujú informácie z miliárd webových stránok a usporiadajú ich v indexe vyhľadávania. Preložené do zrozumiteľnejšieho jazyka: Google počas vyhľadávania „presnorí“ obrovské množstvo webových adries z celého internetu a objavuje nové stránky. Keď softvér Google navštívi rôzne weby, použije odkazy na týchto stránkach na objavenie nových stránok. Google si obzvlášť všíma nové weby, zmeny existujúcich webov a nefungujúce odkazy a jeho počítačové programy určujú, ktoré weby sa majú prehľadať, ako často a koľko stránok sa má z každého webu načítať. Aby vás Google našiel rýchlejšie, indexovaniu vašej stránky venujte špeciálnu pozornosť. Pomôže vám s tým šikovná agentúra, ktorá tomuto procesu rozumie. Tiež nezabudnite agentúru poveriť správnym nastavením SEO (anglická skratka pre optimalizáciu pre vyhľadávače), to je ďalší faktor, ktorý rozhoduje o tom, či vás zákazníci nájdu alebo nie. Ale tomu sa budeme detailnejšie venovať v ďalšom článku.
Pravidelne sledujte všetky dáta o výkonnosti
O tom, ako sa webu darí, vám najviac napovedia dáta. Tie sú bezpodmienečným predpokladom na to, aby ste dokázali správne čítať výkonnosť vášho e-shopu. Najlepší prehľad o dátach získate v Google Analytics. Tento prehľadný nástroj slúži na sledovanie všetkých dostupných štatistík: od návštevníkov stránky cez počet objednávok až po detailné sledovanie pohybu používateľov a ich správania. Google Analytics viete do vášho e-shopu pridať veľmi jednoducho. Oveľa dôležitejšie je však správne nastavenie tohto nástroja a jeho pravidelný monitoring. Nezabudnite ani na presnú definíciu vašich cieľov, nastavenie konverzií (konverzie sú vami nastavené akcie alebo aktivity, ktoré chcete, aby vaši zákazníci na webe vykonali – nákup, zaslanie e-mailovej adresy, vyplnenie formulára, stiahnutie aplikácie atď.) a prepojenie s inými nástrojmi, akými sú napríklad Google Ads.
4 pravidlá, ako mať navrch pred konkurenciou
Myslite na to, že denne vzniknú tisíce nových webstránok. Na to, aby sa o vás ľudia dozvedeli, musíte investovať do online reklamy a dostať sa v Google na prvé pozície. Zároveň správne nastavte reklamu na sociálnych sieťach. Online reklama nie je zázračným prostriedkom, ktorý vám zaručí okamžité tržby. Pamätajte na to, že vstupujete na veľmi konkurenčný trh a je vysoko pravdepodobné, že niekto už niečo podobné predáva. Premyslená online marketingová stratégia vám však môže zaručiť potrebný náskok pred konkurenciou. Na čo by ste mali pamätať v tejto súvislosti:
- Cena vášho produktu či služby by sa mala pohybovať maximálne v rovnakej výške ako má konkurencia. V ideálnych podmienkach by mala byť nižšia.
- Váš zákaznícky servis musí byť špičkový, keďže zákazníci neodpúšťajú nekalé praktiky a zlú komunikáciu zo strany predajcu.
- Vždy komunikujte férovo. Ak tovar nemáte na sklade alebo sa líši od promovanej podoby, zákazníkom to nezatajujte. Aj tak na to prídu a na váš biznis to môže mať veľmi negatívne dopady.
- Pripravte si dostatočnú finančnú rezervu určenú na reklamu.
Začíname s reklamou na Google
Na prvé pozície vo vyhľadávači Google sa viete dostať vďaka správnemu indexovaniu stránky, ale aj vďaka reklame. Reklamu na Google sprístupňuje nástroj Google Ads. Ide o takzvanú PPC reklamu (Pay–Per–Click) – platíte iba za kliknutia na vašu inzerciu, nie za jej zobrazenia. V Google Ads viete využiť rôzne formy reklamy.
Textová reklama
Keď prostredníctvom vyhľadávača Google hľadáte produkt, službu či informáciu, vložíte do prehliadača hľadaný výraz – napr. „vysávač“. Textová reklama obsadí prvé štyri pozície a objaví sa aj v spodnej časti prvej strany.
Bannerová reklama
Veľmi obľúbená forma reklamy na Google je bannerová reklama. Váš banner sa bude zobrazovať práve tam, kam chodia vaši zákazníci. Zobrazí sa buď novým zákazníkom podľa ich nákupného správania, alebo tým, ktorí vašu stránku už navštívili. V druhom prípade hovoríme o tzv. „remarketingu“. Výhodou bannerovej reklamy je, že opäť neplatíte za zobrazenia, ale len za kliknutia.
Nový reklamný formát: Nákupy
Jedným z najnovších formátov reklamy na Google sú Nákupy Google (Google Shopping). Konkrétne produkty aj s obrázkami sa zobrazujú priamo v Google, návštevník je po kliknutí na odkaz presmerovaný priamo na kúpu daného produktu.
Podľa dát, ktoré máme k dispozícii, sú tieto reklamné formáty momentálne najefektívnejšie a zo všetkých typov Google Ads prinášajú najviac konverzií. Práve pri tomto formáte sa však ukáže, či sú vaše produkty konkurencieschopné, keďže zákazník ihneď vidí cenu produktu a svoje rozhodovanie o nákupe podriaďuje predovšetkým jej výške.
Reklama na Facebooku
Facebook už dávno nie je len sociálnou sieťou spájajúcou priateľov a ľudí s rovnakými záujmami. Napriek tomu netreba pri cielení reklamy na Facebooku zabúdať na fakt, že drvivá väčšina jeho používateľov ho stále nevníma ako nástroj e-commerce, teda online predaj.
Je to hlavný bod, na ktorý musíte pamätať, ak chcete preraziť s inzerciou a predajom na Facebooku. Vaším cieľom je návštevníka (zákazníka) „vyrušiť“, zaujať a v neposlednom rade presvedčiť, aby nechal na chvíľu zábavu a komunikáciu bokom a išiel nakupovať.
Docieliť to viete zaujímavou kreatívou alebo výhodnou ponukou. Ak teda hľadáte spôsob, ako generovať objednávky vďaka reklame na Facebooku, investujte do pútavej a kreatívnej grafiky. Nájdite si kvalitného človeka, ktorý sa vyzná v PPC, orientuje sa v plejáde reklamných formátov a vie, čo a kedy funguje.
Snáď vám nemusíme pripomínať, že obyčajný status na fanpage vám dnes záplavu objednávok na vaše produkty neprinesie. Druhým veľkým omylom je dojem, že na správu facebookových kampaní nepotrebujete žiadne extra znalosti a poradíte si s nimi sami.
Reklama na Facebooku si vyžaduje neustále skúšanie noviniek, testovanie, vyhodnocovanie a meranie. To, že získavate lajky za fotky mačičiek a koláčov ešte neznamená, že rovnaké výsledky budete dosahovať aj v prípade komerčnej inzercie a pri predaji produktov.