Zatvoriť

HTML5: skutočná inovácia alebo iba buzzword?

 

Uplatňovanie piatej verzie jazyka HTML zaznamenáva v súčasnosti v tvorbe webových stránok vzrastajúcu tendenciu. Čo sa týka vizuálneho rozhrania dôležitého hlavne pre užívateľov, prináša niekoľko zmien a doplnkov spríjemňujúcich návštevníkom prezeranie stránok. Netreba mu však pripisovať

väčšiu hodnotu ako v skutočnosti má.

Prvý pracovný návrh HTML5 bol predstavený verejnosti v roku 2008, avšak bude ešte chvíľu trvať, kým budeme môcť tento jazyk plnohodnotne využívať. Napriek tomu, že W3C (World Wide Web konzorcium) odporučilo prechod na túto verziu až v roku 2014, už niekoľko mesiacov sú pomenovávané a diskutované viaceré jeho pozitíva i negatíva.

Jednoduchosť

Ocenia ju najmä profesionáli a kóderi, ktorých prácou je front-end webových stránok. Táto verzia jazyka priniesla jednoduchší zápis príkazov, čo sa odzrkadľuje vo väčšej prehľadnosti kódu a vo veľkosti súborov, do ktorých je tento jazyk zapisovaný. Webové stránky tým získavajú vyššiu rýchlosť načítavania.

Štruktúra kódu

Pribudli elementy a atribúty, ktoré logicky oddeľujú jednotlivé časti kódu od seba. Sú nimi rôzne typy sekcií, články, navigácia, header, footer a ďalšie. Okrem vyššej prehľadnosti výsledného kódu oproti predchádzajúcej verzii, členenie kódu pomáha rôznym vyhľadávačom a ich robotom, aby správne detekovali kód stránok a vedeli efektívnejšie vyhľadávať zadané výrazy na jednotlivých weboch.

Štandardizácia

Novej verzii jazyka sa nedá odoprieť snaha postupne dospieť k jednému štandardu, ktorý by sa používal na rozličných platformách - v tablete, v smartfóne, v počítači alebo v Android chladničke.

Nedostatočná podpora prehliadačov

Predstavuje prekážku plného využitia potenciálu HTML5. Každý prehliadač podporuje rôznu škálu nových atribútov. Teda je pomerne komplikované ich používať tak, aby sa webstránka všade správala rovnako, ak nie sú podporované vo všetkých prehliadačoch súčasne. Napríklad elementy ako „canvas“, ktorý slúži na vykresľovanie dynamickej bitmapovej grafiky, „drag&drop“, „api“ alebo integrovaný audio a video prehrávač, ktoré sa musia popasovať s rôznou podporou kódekov a formátmi.

Na záver treba ešte uviesť, že na počiatku stojí klient, jeho požiadavky a rozpočet. Každý chce mať svoj web príťažlivý, dynamický, moderný, jednoducho naj. Riešenie ale neponúka ani marketing, ani reči obchodníkov pretláčajúcich pri predaji webových projektov práve HTML5. Klient si ako prvé vždy predstaví web plný pekných efektov, slajderov, vyskakovacích okien a menu či parallax (napríklad ). Všetky efekty okolo stránky, ktoré klient vidí má však na starosti jazyk JavaScript alebo CSS3 (ďalšia verzia kaskádových štýlov). Odpoveďou na otázku, prečo sa čoraz častejšie stretávame s webmi, na ktorých sú použité rôzne efekty, tak nie je HTML5. Je za tým množstvo rôznych knižníc vyvinutých v jazyku JavaScript, pomocou ktorých sa weby dajú veľmi jednoducho oživiť a obohatiť (napr. jQuery, Glow, Midori + stovky ďalších).

Nerobme teda HTML5 weby. Robme weby, ktoré sú interaktívne, intuitívne a podľa najnovších štandardov.

Daľšie články

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies