SEO články sú pomerne efektívny marketingový nástroj, vďaka ktorému dokážeme získať na svoj web viac návštevníkov, či potenciálnych zákazníkov. V kombinácii so zodpovedným content manažmentom je možné vďaka SEO článkom budovať silný web, ktorý má veľkú autoritu v očiach Google, ale aj u návštevníkov.
Čo je SEO a prečo sa mu venovať?
Termín SEO je odvodený z anglickej frázy Search Engine Optimization. Prekladá sa ako - optimalizácia pre vyhľadávače (v našom prípade najmä pre vyhľadávač Google). Ak sa bavíme o termíne SEO články, tak ide o články upravené do podoby, ktorú Google považuje za čo najrelevantnejšiu pre používateľov a odmení ju vyššou pozíciou vo vyhľadávaní.
Odveký boj: SEO vs PPC
Dnes a denne sa stretávam s podceňovaním významu SEO článkov. Je pravda, že presadiť sa na popredných pozíciách v organických výsledkoch vyhľadávania je čoraz ťažšie. Avšak, dôležité je poznamenať, že konzistentnou prácou na optimalizácii pre vyhľadávače
budujeme dlhodobú hodnotu webu.
Na porovnanie - platené kampane v systémoch ako sú Google Ads alebo Facebook Ads dokážu priniesť okamžitú hodnotu v podobe zvýšených návštev a výnosov. Po ich vypnutí sa však výsledky takmer okamžite vrátia na pôvodnú úroveň - ako pred spustením platených kampaní. Ale v prípade SEO článkov zaplatíte za ich výrobu jednorazovo, no hodnotu v podobe zvýšených návštev a výnosov prinášajú dlhodobo.
Ako mám písať SEO články, keď nie som odborník na marketing?
Cena za kvalitné SEO články nemusí byť pre každého prijateľná, a preto vyvstáva oprávnená otázka - ako svojpomocne napísať článok optimalizovaný pre vyhľadávače. Tu je zopár tipov, na ktoré by ste pri písaní svojich článkov nemali zabudnúť. Google vás bude mať veľmi rád. :-)
Začíname analýzou - dajte ľuďom to, čo hľadajú
Predtým než sa pustíte do písania SEO článkov, by ste mali mať vytvorenú kvalitnú analýzu kľúčových slov. Vďaka nej sa dozviete, aké frázy a v akých počtoch ľudia reálne vyhľadávajú. Analýza kľúčových slov je pre mňa osobne podklad, bez ktorého sa pri písaní SEO článkov ani nepohnem. Na vytvorenie analýzy kľúčových slov môžete využiť viacero nástrojov ako napríklad:
Google Keyword Planner,
Keywordtool.io,
MarketingMiner. Ich ovládanie je témou na samostatný článok, či skôr obsiahlejší návod. Odporúčam to však delegovať na špecialistov z odboru.
Mám záujem o analýzu kľúčových slov.
Vytvorte si redakčný plán
Google, ale aj návštevníci mnohých webov majú radi aktuálny a neustále pribúdajúci obsah. Počet článkov na webe by mal preto neustále narastať a malo by sa to diať prirodzene. To neznamená, že podľahnem pofidérnej službe za 11,99€ sľubujúcej nárast obsahu webu o tisícky stránok do 24 hodín, ale budem písať originálne články a budem pridávať ich na web postupne. Na začiatok pri menších / začínajúcich weboch odporúčam napríklad 1 článok týždenne.
Zoraďte si kľúčové slová do menších podskupín
Pri tvorbe redakčného plánu vychádzam z analýzy kľúčových slov - vyberám hlavné kľúčové slovo, na ktoré budem daný článok optimalizovať, ale aj menšiu skupinu ďalších kľúčových slov, ktoré úzko súvisia s hlavným kľúčovým slovom. Google si uvedomuje, že dané kľúčové slová majú k sebe blízko, pretože ľudia, ktorí ich hľadajú sa obvykle prekliknú na podobné výsledky vo vyhľadávaní. Prirodzeným použitím týchto výrazov bude Google brať váš článok ako relevantný a navyše podchytíte viacero fráz tzv.
long tailu.
Kde všade môžete použiť kľúčové slovo
Kľúčové slová by ste mali správne použiť na kľúčových miestach článkov. Konkrétne sú to:
Textový obsah stránky
Kľúčové slová by ste mali používať v samotnom texte, ktorý sa na stránke nachádza. Avšak pozor - všetkého veľa škodí. Ak budete kľúčové slovo tlačiť nasilu do každej druhej vety, Google to vyhodnotí ako účelové a neprirodzené. To môže viesť k negatívnemu hodnoteniu z jeho strany.
Meta-tagy (titulok a popis stránky)
Meta-tagy sú značky napovedajúce Google, aký je približný obsah článku. To znamená, že v meta-tagoch vždy uvádzajte informácie relevantné vzhľadom k obsahu článku. Samozrejme, nezabudnite v nich použiť hlavné kľúčové slovo, na ktoré optimalizujete daný článok. Najdôležitejšie sú
meta-title (titulok stránky) a
meta-description (popis stránky). Meta-značky majú svoje presné pravidlá, čo sa týka ich celkovej dĺžky. Pomôcť môže nástroj ako napríklad
SEOMOFO.
Upozornenie - pri nevyplnení, nesprávnom vyplnení, nie príliš relevantnom vyplnení meta-značiek si Google vyberie z vášho článku to, čo sám považuje za relevantné vzhľadom k obsahu celého článku.
Pravidlá používania meta-tagov (k 5.12.2019)
- meta-title - max. 70 znakov, zahrnúť kľúčové slovo a brand webu
- meta-description - max. 156 znakov, zahrnúť kľúčové slovo a výzvu k akcii (napríklad: prečítajte si viac / zistite viac - zvyšuje to mieru prekliku na daný článok)
Príklad vhodne spracovaných meta-tagov:
Heading-tagy (nadpis a podnadpisy)
Heading-tagy označujem ako správne formátovanie nadpisov a podnadpisov v texte. Hlavný nadpis (h1) by mal byť len jeden. Často sa stotožňuje s názvom článku a titulkom stránky. Ďalšie heading-tagy by mali byť v texte použité vždy hierarchicky.
Nesprávne použitie heading-tagov:
Správne použitie heading-tagov:
Heading-tagy by mali byť vždy usporiadané v poradí H1 > H2 > H3 > H4.
Alt-tagy (popisy obrázkov)
Alt-tagy sú popisy obrázkov (alternatívny popis). Mali by byť odrazom toho, čo sa na obrázku reálne nachádza a ideálne obsahovať aj kľúčové slovo, na ktoré optimalizujeme článok. Alternatívne popisy obrázkov sú dôležité z viacerých ohľadov. Napríklad:
ovplyvňujú pozície v obrázkovom vyhľadávaní; poskytujú info o obsahu obrázku pri jeho nesprávnom načítaní, či slúžia pre ľudí, ktorí využívajú hlasové čítanie textu (napríklad pre ľudí, ktorí sú zrakovo hendikepovaní).
Zaraďte do svojich SEO článkov multimediálny obsah
Pri písaní SEO článkov mám neustále na pamäti mantru:
“
SEO článok nie je len o texte!
SEO článok nie je len o texte!
SEO článok nie je len o texte!”
Hoci sa SEO články vyznačujú tým, že pri kvalitnej optimalizácii ich má Google rád a získavajú vysoké pozície vo vyhľadávaní, treba myslieť na to, že ich píšeme primárne pre ľudí. A
čo sa páči ľuďom, to sa páči aj Googlu. Aby bol článok pre ľudí čo najviac zaujímavý, musí byť hodnotný, prehľadný, správne formátovaný a mal by obsahovať aj multimediálny obsah. To znamená, že do článku môžete pokojne zahrnúť obrázky, videá, zvukové nahrávky, prezentácie a iné formy multimediálneho obsahu. Samozrejme s mierou, aby sme nespravili z článku cirkusové predstavenie. :-)
Linkbuilding - podporte článok spätnými odkazmi
Doposiaľ sme sa bavili o úpravách obsahu na vlastnej stránke, čo sa v odborne označuje ako tzv. onpage
seo. Tým by však optimalizácia SEO článkov končiť nemala.
Dôležité sú aj aktivity “zvonka”, konkrétne mám na mysli linkbuilding, teda
budovanie spätných odkazov. To by malo byť opäť prirodzené a prínosné. Inak povedané, ak vytvoríme naozaj kvalitný článok, mali by sa iné weby naň odkazovať. Platí stará zásada - kvalita je viac ako kvantita (teda radšej menej odkazov z kvalitných webov než veľa odkazov z nekvalitných webov).
Záverečné tipy pre SEO články
- vyberte si kľúčové slovo, na ktoré optimalizujete stránku
- kľúčové slovo použite v texte, meta-tagoch, heading-tagoch a alt-tagoch
- obsah stránky píšte naozaj relevantný k danému kľúčovému slovu
- nespoliehajte sa len na textový obsah, obohaťte ho o multimédiá
- obsah stránky prehľadne naformátujte (nadpisy, podnadpisy, vymenovania v bodoch)
- podporte článok externými odkazmi (napríklad zo sociálnych sietí, či relevantných diskusií)