Zatvoriť

PPC kampane

ppc kampane, blog

Základné info

Skratka PPC pochádza z anglického slovného spojenia – pay per click – v doslovnom preklade platba za klik.

Presnejšie je to platba za klik na reklamu. Nižšie sa dočítate aj to, koľko vás takáto reklama bude stáť či to, aké sú jej výhody, druhy, kde sa zobrazuje, komu sa oplatí a komu nie.

Príklad z praxe z pohľadu bežného používateľa internetu: Napríklad Jozef chce svojmu synovi kúpiť detský bicykel. Rozhodne sa hľadať v sieti Google, a tak ide “googliť” detský bicykel. A práve v tejto chvíli prichádza do kontaktu s PPC reklamou. Z pohľadu inzerenta, v tomto prípade eshop, zaplatil Googlu za klik. To, koľko zaplatil, sa už odvíja od množstva iných okolností, ale o tom ďalej v článku. Nemusí to byť vždy iba platba za klik. Môžete napríklad použiť možnosť platiť za tisíc zobrazení či vzhliadnutí reklamy.

Výhody PPC kampane

Ja osobne považujem za najväčšiu výhodu PPC kampaní ich merateľnosť a cielenie. Narozdiel od billboardov či TV reklamy pri PPC kampaniach viete takmer presne, koľko používateľov videlo vašu reklamu, ako s ňou interagovali a predovšetkým to, aké výsledky priniesla. Nesmiem opomenúť to, že taká TV reklama má veľkú výhodu pri budovaní povedomia a získania si oveľa väčšieho času pozornosti.

Ďalšou veľkou výhodu PPC kampaní je ich celková flexibilita. Priamo v čase trvania kampane si môžete upravovať rozpočet,  ktorý si určujete sami. Taktiež môžete pracovať s kreatívou (od obrázkov, textu až po videá) a rýchlo reagovať na zmeny ako napríklad propagácia akcie, noviniek a pod.

Cena PPC reklamy

Často sa potenciálni klienti pýtajú, koľko by mali investovať do PPC kampaní. No jednoznačná a presná odpoveď neexistuje.

Konkurencia a aukcia

Je to jednoduché a jasné. Základným princípom, na ktorom funguje systém je princíp aukcie “kto dá viac” a veľkosť konkurencie. To znamená, že čím viac inzerentov inzeruje reklamu na rovnaké kľúčové slová, tým väčšia je cena za preklik. A kto viac ponúka, ten aj vyhráva.

Kvalita reklamy

Dobrou správou (pre väčšinu) je, že na to, aby sa reklama umiestňovala na prvých pozíciách, nestačí mať len veľký rozpočet. Systém vyhodnocuje aj kvalitu reklamy, či skóre kvality kľúčových slov. Celkovú kvalitu reklamy ovplyvňuje relevancia reklamy, relevantná a kvalitná vstupná stránka.

Pri výpočte predpokladanej ceny za kampaň beriem do úvahy aj historické metriky vyhľadávania. Zistím, aká je historická priemerná mesačná vyhľadávanosť kľúčových slov v segmente potencionálneho klienta. Do úvahy beriem aj sezónnosť a všetky ostatné signály. Na základe tohto všetkého sa viem dopracovať k približnému rozsahu, v akom by sa mohol rozpočet pohybovať napr. 500 až 750 eur.

Veľkosť rozpočtu nie je pevná. Ako píšem v časti – výhody PPC kampaní – rozpočet je vec flexibilná. Jeden zo základných krokov optimalizácie kampaní je práca s rozpočtom.

Kde sa reklama zobrazuje

PPC kampane nie sú obmedzené len na výsledky vo vyhľadávaní v Google. Z PPC reklamou sa môžete stretnúť v rámci celého internetu. Okrem vyhľadávačov majú vlastný PPC systém aj sociálne siete, porovnávače produktov či marketplace ako napr. FAVI, Biano a pod.

Čítajte ďalej a zistíte, aké jednotlivé druhy ppc kampaní ponúka najrozšírenejšia sieť Google.

Google Ads

V našich zemepisných šírkach je to najpoužívanejší reklamný systém. Niet sa čomu čudovať, pretože je to ten najprepracovanejší a najpoužívanejší systém na svete. Google v spolupráci s partnermi zabezpečí, že vaša reklama sa môže zobrazovať po celom svete na miliónoch webov.

Vo vyhľadávaní v Google

Je to najrozšírenejšia forma PPC kampane a je stále veľmi dôležitá. Ide o prípad, ktorý je popísaný na začiatku článku. Ľuďom, ktorí vyhľadávajú napr. produkty, môžete ukázať svoju reklamu vo výsledkoch vyhľadávania.

V obsahovej sieti

Tzv. Google Display Network je sieť web stránok po celom svete, na ktorých sa môže zobraziť vaša reklama. Môžete cieliť na ľudí podľa témy webu, kľúčových slov alebo cieliť podľa ich záujmov, nákupných úmyslov či podľa slov, ktoré vyhľadávajú. A samozrejme, remarketing – reklama “prenasleduje” používateľov, ktorí už nejakým spôsobom interagovali s vaším webom / aplikáciou. Samostnanou témou pri reklame v obsahovej sieti sú dynamické reklamy, kde sa vám zobrazujú napr. produkty z e-shopu priamo zo zdroja (feed). Určite sa vám stáva, že vás prenasledujú produkty, ktoré ste si prezerali v e-shope, po celom surfovaní internetom.

Kampaň v nákupoch

Google Nákupy sú veľmi obľúbenou kampaňou pre e-shopy. Ide o produktové reklamy, ktoré obsahujú obrázok s cenou a značkou. Mohli ste sa stretnúť aj s reklamou v nákupoch, ktorá obsahovala štítky, príp. prečiarknutú pôvodnú cenu. (obrázky).

Videoreklama na Youtube

Reklama sa zobrazuje na Youtube a taktiež v obsahovej sieti. Môžete si nastaviť reklamu, ktorú je možné po 5 sekundách preskočíť allebo nepreskočiteľnú reklamu od 6 do 15 sekúnd. Videoreklama na Youtube sa môže zobraziť aj ako “in feed”, kedy sa reklama zobrazí napr. vo výsledkoch vyhľadávania Youtube alebo na domovskej stránke Youtube, či vedľa podobných videí.

Zvuková reklama na Youtube

V snahe osloviť ešte viac používateľov, sa Google rozhodol sprístupniť audio reklamu aj inzerentom na slovenskom trhu. S touto reklamou sa môžete stretnúť pri počúvaní podcastov alebo hudby. Okrem zvukového záznamu sa vo videu môže zobraziť animácia, prípadne statický obrázok.

Reklama v mapách Google

Lokálne kampane nahradila kampaň na maximálnu výkonnosť resp. performance max.

Kampaň pre aplikácie

Je to kampaň, ktorej cieľom je, aby si používatelia stiahli vašu aplikáciu, prípadne v nej vykonali požadovanú akciu. Táto kampaň sa môže zobraziť vo vyhľadávaní, v obsahovej sieti, na Youtube a tiež v Google play a v Gmaile.

Performance Max

Zámerom Google bolo jednou kampaňou pokryť všetky druhy, ktoré som spomenul vyššie. Google sa tak snaží dosiahnuť to, aby si každý vedel spustiť PPC kampane pár klikmi. Narozdiel od inteligentných nákupov, ktoré kampaň performance max nahradila, máte viac možností:
  • máte možnosť tvoriť skupiny podkladov (podobné ako reklamné skupiny)
  • pridať k skupinám signály publika, napríklad podľa toho, čo vaša cieľová skupina vyhľadáva, aké weby navštevuje, atď.
  • automaticky vytvorí video, ktoré sa zobrazuje v rámci Youtube, ale môžete si ho upraviť v rozhraní Google Ads

Daľšie články

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies