- Je to príležitosť
Prvým krokom je nazerať na konflikt viac ako na príležitosť, nie ako na hrozbu. Prináša to otvorenú myseľ. Je to príležitosť ako si zlepšiť vzťah a zblížiť sa so zákazníkom. Správne riadený konflikt dokáže rýchlo vysvetliť dlho zbierajúcu sa nespokojnosť u zákazníka, ktorá práve uzrela svetlo sveta. Ako teda vyťažiť z konfliktu, čo najviac:
- Vypočuj si zákazníka
Počúvaj, neobhajuj nikoho, ostaň pokojný (viem zákazník obviňuje teba alebo firmu a ostať pokojný je cvičenie ťažké aj pre Budhu...). Mne pomáha, rozmýšľať tak, že vy dvaja ste team a proti vám je problém, ktorý chcete vyriešiť. Navyše zákazník tvoj postoj z teba cíti.
- Prejav empatiu
Žiadne je nám ľúto a ospravedlňovanie sa, ale slová ako chápem, rozumiem, musíte byť naštvaný, frustrovaný.
- Zisti, čo zákazníkovi najviac vadí
Čo sa vlastne stalo? Alebo over situáciu... správne tomu rozumiem, toto vás trápi? Môžeš zopakovať, ak tomu správne rozumiem, tak ....zopakuj v čom je problém. Tu zákazník vidí, že mu venuješ čas a snažíš sa ho pochopiť. Je to základ riadenia konfliktu .
- Uistenie
Chápem, ja by som bol tiež frustrovaný/naštvaný...Čo môžeme pre vás spraviť? Ukazuješ, že ti na ňom skutočne záleží a si ochotný dať extra úsilie, aby si problém odstránil a spravil ho šťastným.
- Daj riešenie
Povedz im, čo ideš robiť (čo môžeš pre neho spraviť, nie čo nemôžeš)...porozprávaš sa so šéfom a navrhneš, aby dostal kompenzáciu. Pri pochybení budeš žiadať kompenzáciu.
- Ďalší krok
Prejdeš si to s kolegami/vedením/finančným a do večera mu voláš. Len neprešvihni deadline, zákazník ťa odsúdi. Ak sa deadline z objektívnych príčin predĺži, ľudsky mu zavolaj a vysvetli, že nevieš zohnať šéfa, finančáka, nadriadeného a ozveš sa mu zajtra. Poďakuj za spoluprácu a trpezlivosť. Základom riešenia konfliktov je ostať pokojný a vypočuť zákazníka (neobhajovať sa, ani kolegov...). Nikdy sa kaša neje taká horúca ako sa navarí. Základ je získať čas, aby zákazník vychladol. S napáleným zákazníkom plným emócií sa nedohodneš. Majsterský level je otázkami priviesť zákazníka k riešeniu. Myslíte si, že by mohlo pomôcť, ak by sme....? Všetko je o tréningu a tak vám prajem pevné nervy :)