Zatvoriť

Influencer – nový marketingový nástroj?

 

Povedzme, že máte zaujímavý produkt alebo službu. Ste podnikateľ 21. storočia preto viete, že online marketing je jednou z kľúčových vecí pre napredovanie vášho biznisu. Máte kvalitné SEO, efektívne nastavené PPC kampane a reklamy na sociálnych sieťach, či už sa jedná o Facebook alebo Instagram a predsa máte pocit, že by ste mali skúsiť ešte niečo iné. Moja prvá rada v rámci tohto blogu znie: Zamyslite sa, či by pre vás bola vhodná spolupráca s influencerom.

Kto je vlastne influencer?

Pôvod slova influencer pochádza z anglického slova influence – vplyv, ovplyvniť. Tým pádom, by sme toto slovo mohli voľne preložiť do slovenčiny, ako osoba, ktorá ovplyvňuje.

V online prostredí môžeme influencera definovať ako osobu, ktorá svojou tvorbou púta pozornosť ľudí natoľko, že sa ju rozhodnú sledovať (follow-ovať), čím priamo alebo nepriamo ovplyvňuje ich správanie alebo rozhodovanie. Jeho fanušíkovská základňa (fanbase) resp. followeri tvoria akúsi komunitu, ktorá má spoločné záujmy a preferencie. A práve združovanie ľudí s podobnými záujmami a preferenciami ,,nahráva” firmám, možno aj tej vašej k tomu, aby s influencerom zahájili spoluprácu. Samozrejme v prípade, že sa inflencerovi followeri zhodujú s vašou cieľovou skupinou.

Existujú rôzne úvahy o tom,  či je pre vás a vašu spoločnosť influencer potrebný. Rozhodutie je v konečnom dôsledku aj tak na vás.  Poďme sa však spolu v tomto blogu pozrieť nato, akým spôsobom môžete spolupracovať a čo by ste mali brať do úvahy, ak sa pre spoluprácu rozhodujete.

Ako môžete spolupracovať?

Formou:

Bartrovo –  influencerovi pošlete (darujete) svoj produkt alebo ho necháte využívať vašu ponúkanú službu a on vás spropaguje prostredníctvom článku, videa alebo fotiek.

Za finančnú odmenu – za propagáciu vašho produktu alebo služby influencerovi zaplatíte.

Nezištne – áno, je možné spolupracovať aj nezištne

Spôsobom:

Videá – vlogy, videorecenzie, videorelkamy

Články – blogové články, príspevky na Facebook

Fotky – instagramové posty, instastories

Pri výbere influencera buďte opatrný/á

Čo by mal váš budúci influencer spĺňať? Určite nemusím pripomínať alebo sa nejak zvlášť rozpisovať o tom, že najdôležitejšie je, aby followeri, ktorých váš budúci influencer má, zapadali do vašej cieľovej skupiny. V skratke napísané dať influencerovi, ktorý píše blogy, natáča vlogy alebo postuje fotky a stories o autách propagovať dámsku kozmetiku už nie je ani vtipné.

V nasledujúcich piatich ľahkozapamätateľných bodoch Vám ponúkam rady, ktoré by ste mali mať na pamäti pri výbere influencera, s ktorým chcete spolupracovať.

1. Nemyslí na seba, ale na svojich followerov

Otrepaná hláška: ,Robím to pre iných nie pre seba”. Niekedy ťažko uveriteľná. Najmä v prípade, ak to influencer hovorí z luxusného auta BMW alebo z izby v hoteli Kempinski (toto nie je platený Blog ;-) ). Každý influencer má svoj štýl sebaprezentácie, no podľa môjho názoru influencer, ktorý spadne do ,,reklamného rybníka” a začne uprednostňovať propagovaný obsah pred obsahom určeným primárne pre svojich followerov, niekde sa stala chyba.

2. Nemal by to siliť

Prirodzenosť a rovnováha sú charakteristické črty dobrého influencera. Nespamuje svojími návrhymi na spoluprácu každú firmu len za účelom zisku alebo vlastnej prospešnosti. Ak dostanete správu so slovami: ,,Dobrý deň, mám 10 000 followerov a chcem s Vami spolupracovať”, vedzte, že presne túto istú správu dostali po vzore Ctrl + C a Ctrl + V ďalšie firmy, medzi ktorými je možno aj váš priamy konkurent. Nebuďte naivný, že má o vás a váš produkt záujem. Pravdepodbne ste len ďalšia…. vidina zisku.

3. Je autentický

Ak váš budúci influencer pred dvoma rokmi postoval fotky, kde do nebies velebuje Mc Donald´s a haterom odkazoval, že mäso je nato, aby sa jedlo a teraz vašej spoločnosti Som Vegan, s. r. o. navrhuje spoluprácu, ktorá sa neodmieta, mali by ste sa mať napozore. Áno mohol zmeniť názor, to predsa ľudia robia, ale na dôveryhodnosti a autenticite mu to určite nepridáva. A vy predsa nechcete propagovať svoje produkty ľuďom, ktorý majú na autách nálepku Mc Drive. Jednoducho napísané, nie je to vaša cieľová skupina.

4. Je originálne kreatívny alebo kreatívne originálny

Ak sa vy, ako spoločnosť snažíte originálne odlišovať od svojej konkurencie ujistite sa, že to isté robí aj influencer, pre ktorého sa rozhodujete. Jeho followeri sú vaša cieľová skupina, preto nedovoľte, aby propagoval každý váš produkt ako cez kopirák. Navyše ak sa “inšpiruje” (rozumej kopíruje) obsah a spôsob propagácie od nejakého vzoru, ktorý sám uznáva bude celá propagácia pôsobiť šablonovito a nedôveryhodne.

5. Netvorí obsah na dobrú noc

Lepšie napísané obsah, ktorý je tak nudný, žeby ste si radšej pozerali súvahu firmy na výrobu korkovej podlahy. Ak vie influencer namiešať koktejl obsahu s postami, ktoré majú informačný, vzdelávací, vtipný alebo šokujúci character, je to znak toho, že aj váš produkt odpromuje štýlom, ktorý bude ľahko zapamätateľný. Do tohto bodu by som zaradil aj schopnosť správneho načasovania príspevkov. Dobrý influencer by mal poznať svojich followerov, mal by dokázať predpovedať, ktorý post bude viac alebo menej úspešný, no najmä by mal vedieť, kedy má post ,,zavesiť”. Posty s časom ,,uploadnutia” o 02:26 odporúčam len v prípade, že ponúkate lieky proti nespavosti.

Z influencera k ambasádorovi značky

Všetko má svoj vývoj a aj kvalitný influencer, ktorý svoju prácu vykonáva dobre sa skôr či neskôr musí niekam posunúť. A častokrát to býva priamo na ambasádora značky.

Ambasádor značky je v podstate tvár značky. Je to verejne známa osoba, ktorá ma častokrát exkluzívnu spoluprácu s konkrétnou značkou (nemôže propagovať iné značky, alebo konkurenčné značky v závislosti od podmienok uzavretej zmluvy). Spolupráca je spravidla uzavretá na dlhšie časové obdobie a prebieha prostredníctvom online a offline reklamných kampaní. Napr. Bekim – Telekom, alebo vo svetovom meradle Cristiano Ronaldo – Nike.

Budúcnosť patrí Mikroinfluencerom

Tak ako poznamenal Lukáš Homér – Social Media Manager z agentúry Visibility (mimochodom, práve jeho prezentácia ma motivovala k napísaniu tohto blogu) budúcnosť patrí mikroinfluencerom. Sú to influenceri, ktorí majú viac ako 5 000 a  menej ako 50 000 followerov.

Prečo práve mikroinfluencerom?

  • sú autentickejší
  • majú lepšiu interakciu so svojimi followermi (nakoľko je to užšia skupina alebo komunita)
  • nie sú zahltený veľkým počtom spoluprác
  • a sú lacnejší

Na záver

Ak ste sa dostali až sem, tak si bez zbytočných slov môžete sami overiť úspešnosť influencera na jednej z najúspešnejších sociálnych sietí - Instagrame a sami sa rozhodúť, či s ním spojíte posolstvo svojej značky alebo nie. Demografická štruktúra followerov, graf nárastu followerov, miera fake-ových followerov a mnohé ďalšie ukazovatele. To všetko vám ponúka webová stránka https://hypeauditor.com/

Na úplný záver mi neostáva nič iné, len zaželať vám ,,šťastnú ruku” pri výbere toho správneho influencera pre vašu značku.

  • 301 redirect
  • 302 redirect
  • 404 page not found
  • A/B testovanie
  • Account Manager
  • ADMA
  • Affiliate marketing
  • Afinita
  • AIDA
  • ALT text
  • Analýza kľúčových slov
  • Analýza konkurencie
  • API
  • AR
  • Archetyp Hrdina
  • Archetyp Jeden z nás
  • Archetyp Klaun
  • Archetyp Kúzelník
  • Archetyp Milenec
  • Archetyp Mudrc
  • Archetyp Neviniatko
  • Archetyp Objaviteľ
  • Archetyp Opatrovateľ
  • Archetyp Rebel
  • Archetyp Tvorca
  • Archetyp Vládca
  • Archetypy v marketingu
  • ATL / BTL
  • Automatizácia
  • B2B marketing
  • B2C marketing
  • Backlinky
  • Baidu
  • Banner
  • BCG matica
  • Benchmark
  • Bestsellery
  • Big data
  • Blogging
  • Blogy a informačné stránky
  • Bounce rate
  • Brand awareness
  • Brand signál
  • Celebrity marketing
  • Chatbot
  • Cieľová skupina
  • Click rate
  • Content marketing
  • Copywriting
  • CPA
  • CPC
  • CPM
  • Cross sell
  • CTA
  • CTR
  • CX
  • Digitálne video
  • Direct marketing
  • Discovery kampane
  • Dizajn manuál
  • Dlhodobá komunikácia
  • DNA značky
  • Doména
  • Drobčeková navigácia
  • Dropshipping
  • DX
  • Dynamická kreatíva
  • E-book
  • E-business
  • E-commerce
  • Email marketing
  • Emocionálne benefity
  • Eshop
  • EX
  • Facebook
  • Facebook Business Manager
  • Facebook Business Page
  • Facebook Pixel
  • Favicon
  • FMCG
  • Funnel
  • Gamifikácia
  • GDPR
  • Google
  • Google Ads
  • Google Adsense
  • Google Analytics
  • Google Data Studio
  • Google moja firma
  • Google Search Console
  • Google Tag Manager
  • Guerilla marketing
  • Guest blogging
  • Hashtag
  • Heuréka
  • HOAX
  • Hodnota zákazníka
  • Homepage
  • Hosting
  • Impresie
  • Inbound marketing
  • Indexácia webu
  • Influencer marketing
  • Infografika
  • Instagram
  • Interaktívny dizajn
  • IP adresa
  • Javascript
  • JX
  • Kategoriálna ortodoxia
  • Kľúčové slovo
  • Kontaktný formulár
  • Konverzia
  • Konverzný pomer
  • KPI
  • Landing page
  • Lead
  • Lievik
  • Linkbuilding
  • LinkedIn
  • Logo
  • Long tail
  • Lorem ipsum
  • Manuálna optimalizácia
  • Marketing vo vyhľadávačoch
  • Marketingový mix 4C
  • Marketingový mix 4P
  • Marketingový plán
  • Marketingový slovník
  • Merací kód
  • Meta description
  • Meta tagy na webe
  • Miera zdieľania príspevku
  • Miera zotrvania na stránke
  • Mikroformát
  • Mikroinfluencer
  • Mikrostránka
  • Model SEE-THINK-DO-CARE
  • NAP
  • Natívna reklama
  • Názov značky
  • Newsletter
  • Nofollow link
  • NPS
  • Obsahová sieť
  • Odhadované kliknutia
  • OOH
  • Open rate
  • Open source
  • Organic search
  • Organický dosah
  • Page rank
  • Page reach
  • PHP
  • Plánovač kľúčových slov
  • Platené vyhľadávanie
  • Platený dosah
  • Platobná brána
  • Podiel na vyhľadávaní
  • Pop-up okno
  • Porovnávač tovaru
  • Positioning
  • Post reach
  • Postavenie stránky vo výsledkoch Google
  • Potenciálny zákazník
  • PPC
  • PPI
  • Predajné cesty
  • Priemerný počet užívateľov na webe za mesiac
  • Príležitosť navýšenia kliknutí
  • Programatické reklamy
  • Publisher
  • Pull marketing
  • Push marketing
  • QR kód
  • Quality score
  • Racionálne benefity
  • Reach
  • Rebranding
  • Recenzie
  • Relácia
  • Remarketing
  • Responzívny dizajn
  • Retargeting
  • ROAS
  • Ročný objem vyhľadávania
  • ROI
  • ROMI
  • ROS
  • RSS
  • RTB
  • Saas
  • Search kampane
  • Segmentácia trhu
  • SEM
  • SEO
  • SERP
  • Sezónnosť vyhľadávania
  • Showrooming
  • Sitelinky
  • Sitemapa
  • Skracovač ULR
  • Snapchat
  • Snippet
  • Sociálne siete
  • Sociálny dôkaz
  • Spam
  • Stratégia Prémiové členstvo
  • Stratégia scarecity
  • Stratégia urgency
  • Strojové učenie
  • SWOT analýza
  • Targeting
  • TikTok
  • Tone of voice
  • Top of Mind Awareness
  • Tracking kód
  • Trend vo vyhľadávaní
  • Tvorba loga
  • Twitter
  • UI
  • Umelá inteligencia
  • Unikátni návštevníci
  • Unikátny návštevník
  • Upsell
  • URL
  • UX
  • Virálny marketing
  • VR
  • Vyhľadávacia sieť
  • Výkonnostný marketing
  • Webinár
  • Widget
  • WooCommerce
  • Word of mouth
  • WordPress
  • WordPress plugin
  • WordPress témy
  • WYSIWYG
  • Yahoo
  • Yandex
  • Youtube

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies