Máte v pláne prezentovať klientovi projekt, alebo sa chystáte na konferenciu pred publikum? V ďalšom príspevku o prezentovaní vám predstavíme základné princípy a postupy pri tvorbe prezentácií, aby vaše prezentovanie prebehlo podľa predstáv. Povieme vám, prečo je Pecha Kucha svetový fenomén v prezentovaní a aj to, že tento formát sa dá použiť vo firemnom prostredí.
1. Príprava
Príprava pred tvorbou prezentácie je dôležitá. V prvom rade si dobre premyslite tému a čo vlastne chcete prezentovať. Pokiaľ idete pred klienta a prezentujete projekt, na ktorom sa podieľali viacerí, prejdite si obsah a kľúčovú myšlienku spoločne s nimi.
Analog
Najlepšou pomôckou pri tvorbe prezentácie sú papiere, zápisníky, post-it, zvýrazňovače alebo veľká biela tabuľa.
Vypíšte si na ne svoje poznámky, zoraďujte, premiestňujte, škrtajte alebo pripínajte. Efektívne si tak zoradíte celý postup prezentácie od prvého bodu po posledný.
(Pozn.: prezentácia sa okrem slidov skladá aj z vašich poznámok a prospektov na rozdávanie, na ktoré nezabúdajte)
Kľúčová otázka
Neustále premýšľajte, čo je mojou hlavnou myšlienkou, čo ňou chcem povedať, komu to chcem povedať a prečo by si ju mali zapamätať.
2. Tvorba obsahu
Ak už viete, čo je hlavnou myšlienkou, nápadom alebo cieľom vašej prezentácie, čo chcete posunúť vášmu publiku, kolegom a klientom, je čas to začať spisovať do power pointu (príp. iného nástroja na tvorbu prezentácií). Pri tomto bode dodržujte striedmosť a jednoduchosť tvorenia.
Celkový obsah
Najnovší trend tvorenia prezentácií spočíva v úplnom minimalizme, ktorý vytlačil zo slidov takmer všetok text a zbytočné detaily. Dbajte na to, aby ste sa držali svojej myšlienky, no do prezentácie dajte čo najmenej textu a stavajte na jednoduchosti.
Dizajn
To, ako bude vyzerať vaša prezentácia dokáže ovplyvniť veľkú časť z dojmu vašej prezentácie, preto si na tomto bode dajte skutočne záležať.
Slides
Jednotlivé slajdy by nemali obsahovať množstvo odrážok, viet či celých odstavcov. Najlepšie prezentácie sú tie, ktoré majú minimum slov na 1 slide.
Identifikácia jedného centrálneho nápadu prezentácie
Predstavte si pohľad na vašu prezentáciu z druhej strany a ešte raz si určite celkovú myšlienku, či projekt, ktorý predstavujete. Pomôže vám to vytvoriť logický súvis celej prezentácie.
Príbeh
Zakomponovať jednoduchý a jasný príbeh, ktorý potvrdí vašu celkovú myšlienku a zaujme klientov, publikum či kolegov je vždy na nezaplatenie.
Citácie
Presne to isté, ako pri príbehu. Nedávajte ich veľa, ani príliš krátke či dlhé, ale kvalitnou citáciou nikdy nič nepokazíte.
3. Prezentovanie
Pre niekoho najťažšia pre iného najľahšia časť prezentácie ako takej. Odporúčame vám si celú prezentáciu prejsť minimálne dvakrát, kým predstúpite pred svoje obecenstvo.
Buďte prítomný
Plne sa odovzdajte svojmu publiku alebo sa venujte len svojmu publiku. Zabudnite na všetko ostatné a plne sa koncentrujte na to, čo chcete prezentáciou dosiahnuť.
Uvoľnite sa
Aj keď prezentujete skutočne veľký projekt, či iný veľký obchod, prirodzenosť vašej prezentácií len pomôže. Správajte sa pokojne, sebavedomo a zároveň nadšene. Uvoľnením svojej prednášky, uvoľníte aj napätie medzi vami a vašim obecenstvom.
Interaktivita s publikom
Komunikujte so svojimi poslucháčmi, sledujte ich reakcie na vašu prednášku, sledujte či vám rozumejú a či ich myslenie smeruje, kam chcete.
Oponent je vašou výhodou
Ak sa nájde medzi vaším publikom, niekto kto vám oponuje alebo až agresívne sa z vás snaží spraviť nemožného, nedajte sa vyviesť z miery. Dajte mu priestor vyjadriť svoj postoj a potom to použite k svojej výhode, kedy obhájite svoju myšlienku či názor.
Čím kratšie, tým lepšie
Skráťte svoje prezentácie na minimum času, ktorý potrebujete. Ak ste aj dostali pridelený čas, využite len 90% z neho a skončite skôr.
Nechajte publikum v tom najlepšom
Ak skončíte v tom najlepšom, vaše publikum ostane zvedavé a bude sa dožadovať informácií. Pre nich majte pripravené dodatočné informačné materiály. Pokiaľ prezentujete pre klienta, je lepšie tento bod vynechať a zistiť, či porozumel všetkému.
Jednoduchosť ovládania
Prepínanie slajdov malým ovládačom dokáže vašu prezentáciu posunúť na celkom inú úroveň a vytvoriť lepší dojem, ako preklikávanie na počítači.
Pecha Kucha – svetový fenomén v prezentáciách
Pecha Kucha v preklade „kecanie“ alebo „táranie“ je priestor pre umelcov z každého odvetvia, kde sa môžu prezentovať a diskutovať o svojej práci, umení a záľubách. V čom spočívajú Pecha Kucha prezentácie? Účinkujúci musí predstaviť 20 slidov za 20 sekúnd, ktoré sa prepínajú automaticky. Takto má presne 6 minút a 40 sekúnd, kedy môže zaujať a bez zbytočných rečí predstaviť svoju prácu.
Preverí najmä vaše prezentačné schopnosti, pretože rozprávajúci musí vystihnúť podstatu, ale nemôže sa ňou zaoberať príliš do hĺbky. Pecha Kucha formát prezentovania divákom prinesie produktívne, zaujímavé ale veľakrát aj prekvapivé myšlienky.
Pecha Kuch-u vymysleli v roku 2003 v Japonsku dvaja architekti Astrid Klein a Mark Dytham, ktorých prvotnou myšlienkou bolo prinútiť architektov, aby neviedli dlhé a nudné monológy, ktoré sú príznačné pre väčšinu umelcov.
Tento štýl prezentovania sa hodí aj do firemného prostredia, pokiaľ po prezentácii nasleduje diskusia. Nemusí sa zaoberať iba ich prácou, pretože prezentácie medzi kolegami môžu byť aj o zaujímavých situáciách, zážitkoch, významných osobnostiach či inšpiratívnych myšlienkach.