Zatvoriť

SOM RIADITEĽ MARKETINGU V FC BARCELONA

som riaditeľ marketingu FC Barcelona
 

,,Žijem si svoj sen. Mám výborne platenú prácu, o ktorej každý sníva a stretávam sa s tými najvplyvnejšími ľuďmi, nielen zo sveta futbalu. V krajine, odkiaľ pochádzam ma každý miluje a chce sa so mnou minimálne fotiť. Lionel Messi? Ten ma berie, ako člena svojej rodiny. A mimochodom, na Nou Campe mám vlastné VIP miesta na sedenie“.  Ak si myslíte, že toto je určite nejaký nezmysel, máme rovnaké myšlienkové pochody. Presne to isté prebehlo hlavou aj mne, keď som si prečítal článok o Markovi – SAMOZVANOM riaditeľovi marketingu v FC Barcelona.

Catch me if you can na český spôsob

Videli ste americký film Chyť ma, ak to dokážeš? Film, v ktorom hlavný hrdina ( Frank W. Abagnale –Leonardo DiCaprio) vykonával povolanie pilota, lekára a právnika bez toho, aby mal akékoľvek vzdelanie, skúsenosť alebo prax. Jeho ,,kariéra” bola úspešná až dovtedy, kým nebol za podvody detektívom (Carl Hanratty – Tom Hanks) chytený, odsúdený a následne uväznený. Ak ste film videli, určite viete, že scenár filmu bol napísaný na základe skutočnej udalosti zo šesťdesiatych rokov 20. storočia. Možno ste si mysleli, že také niečo je možné len v Amerike a v období, kedy neexistoval internet a človek bol ťažko overiteľný. Opak je však pravdou. Podobný scenár napísal životom Čech Marek v 21. storočí a internet mu k tomu paradoxne perfektne pomohol.

Pekne poporiadku

Ak chce bežný človek získať prácu snov, ktorá mu prinesie nielen dostatok, ale až prebytok peňazí a priateľov, musí mať okrem šikovnosti a vytrvalej práce aj veľký kus šťastia, ocitnúť sa v správny čas na správnom mieste. Takto to proste chodí. Výnimka sa môže vyskytnúť v prípade, že má vrodený dokonalý zmysel pre detail, vrátane schopnosti psychologickej manipulácie ľudí. Ak ešte prekypuje sebadôverou a má minimálny prah hanby, môže robiť všetko, čo si len zaumieni.

A presne tieto charakterové vlastnosti  Marka vyformovali k tomu, aby si odjakživa prispôsoboval svet sebe a (ne)priamo ,,donútil” ostatných, aby sa tomu svetu ochotne prispôsobili tiež. Nikdy nebol žiadne ,,Béčko”, čo potvrdzoval jeho na prvý pohľad dokonalý životopis, obsahujúci len zaujímavé pracovné pozície. Od kustóda talianských futbalistov z Perugie, cez sparťanského hľadača sponzorov, až po príležitostného moderátora, herca a manažéra profesionálnych (no hlavne skutočných) futbalistov. Kariéra, ako z veľkej knihy. Veľkej, ale nie svetovej. A to ambiciózneho človeka, ako je Marek proste nemohlo uspokojiť a preto vymyslel niečo, čo ma zaujalo natoľko, že som sa o tom rozhodol napísať tento blog.

Což takhle dát si Barcelonu?

Povedzme, že si dáte vytetovať logo klubu FC Barcelona na pravé rameno tak, ako Marek. Sebavedomo sa s tým rozhodnete konfrontovať verejnosť, v ktorej to následne vyvolá rôzne emócie od ignorácie, až po pobavenie. Dokonca to môže vyvolať aj fyzické násilie, a to v prípade, že sa v tielku, kraťasoch a žabkách zatúlate v nočných madridských uličkách. No určite to na prvý pohľad nevzbudí dojem, že pracujete vo vedúcich štrukturách jedného z najbohatších klubov na svete. A tak ,,z rukáva“ vytiahnete eso v podobe dôkladne premysleného plánu. Vytvoríte ilúziu, ktorej prispôsobíte všetko. Na základe fanušíkovských fotiek s hráčmi Blaugranas, ktoré zverejníte na svojej sociálnej sieti začnete medzi známymi tvrdiť, že ste ,,iba“ marketingový riaditeľ v FC Barcelona. Markovi sa za niekoľko rokov podarilo nazbierať naozaj slušnú zbierku fotiek s hráčmi a funkcionármi klubu. Či už to boli fotky z potréningových stretnutí hráčov s verejnosťou, alebo fotky z hotela, kde mali hráči zhodou okolností sústredenie. Fotky zohrávali významnú úlohu a prakticky poslúžili na verifikáciu Markových kamarátskych historiek s Messim, Piquem, Iniestom a mnohými ďalšími nič netušiacimi hráčmi.

Avšak skôr, ako ,,kopol do ľudí ťažko chytateľnú informáciou“, že je riaditeľ marketingového oddelenia katalánskeho veľkoklubu a zverejnil fotoalbum: ,,Ja a kamaráti“, musel sa zamestnať niekde, čo súviselo s klubom a odkiaľ mal pohodlný prístup na miesta, ktoré boli verejnosti neprístupné, resp. občas sprístupnené. Sprievodca na štadióne Nou Camp, bola naozaj dobrá a kľúčová voľba. Otázku bývania vyriešil taktiež hravo a svojsky. Terasa hotelovej izby a.k.a. služobného bytu, bola ako stvorená na selfie-fotky zaneprázdneného sprievodcu a riaditeľa v jednej osobe.

Predchádzajúce (snáď reálne) zamestnania dostali Marka do okrajovej časti českého šoubiznisu, takže správa o tom, že sa niekdajší agent českých futbalistov dostal k práci, v ktorej nekompromisne určuje, akým smerom sa bude marketing v FCB uberať, sa rozšírila naozaj rýchlo. Navyše Marek bol presne ten typ osobnosti, ktorý sa vedel dostať ,,do rečí” prakticky s hocikým a hocikde. Dokonca si tie situácie dokázal aj sám vytvoriť. Áno, Marek nemal problém ,,loviť“ (rozumej sledovať) známe osobnosti na verejnosti a hrať to na náhodné stretnutia. A ako to už býva, fotka s hercom tu, fotka so spevákom tam a zrazu Marek rozširuje svoje úložisko fotiek o fotoalbum: ,,Ja a český kamaráti“. V partií ľudí, ktorí poznajú ľudí bola už pre Marka hračka vytiahnúť mobil a ukazovať fotku, kde práve stojí pred štadiónom s kamošom Messim. Jeho štýl rozprávania, vystupovania a pózy na fotkách občas vzbudzovali u alkoholom inšpirovanej celebritnej partií dojem,  že to vlastne Messi sa chcel fotiť s Markom.

Hovorí sa, že čo sa stalo vo Vegas, ostane vo Vegas, no Marková filozofia, čo sa stane v Barcelone, dostane sa do Česka sa postupne menila v realitu. S profesionalitou jemu vlastnou, ukazoval bežným  turistom útroby štadióna ako bežný sprievodca, no keď si jeho služby objednali české celebrity, lepšie povedané, keď im tie služby ako priateľ niekde na ,,pařbe” ponúkol, rázom sa stala z obyčajného sprievodcu významná osobnosť v štruktúrach klubu, ktorá má kanceláriu priamo na jednom z najmodernejších futbalových štadiónov na svete. A počas z jeho pohľadu nudnej prechádzky po pracovisku nezabúdal zúčastneným pripomenúť, že je to práve on, kto má hlavné slovo pri výbere sponzorov pre Barcu, čím im úžasom ešte viac pootvoril už aj tak otvorené ústa.

Každé ihrisko má dve strany

Možno si poviete, že je to hlúposť a nikto pri zmysloch tomu nemohol veriť. No pozrime sa na to z pohľadu nezainteresovaného človeka, ktorého Marek vodí po štadióne, ako po vlastnom dome a ukazuje mu fotky v mobile, kde obijíma samotného Messiho, alebo kde stojí na tribúne pred zápasom a ukazuje na štyri voľné miesta, ktoré boli vlastne jeho súkromný rodinný VIP sektor (ktorý si v realite musel zaplatiť J ), len málokto by neveril a dovolil by si pochybovať. Našli sa však aj takí, ktorým vŕtala v hlave pomerne logická otázka, prečo Marek nepozerá  zápas z VIP lóže tak, ako ostatní funkcionári. No Marek s výrazom zámožného človeka, ktorý nezabúda odkiaľ prišiel odpovedal, že si skrátka nepotrpí na snobské správanie a radšej si vychutnáva zápasy, ako bežný človek. Takéhoto váženého a zároveň skromného človeka, by chcel poznať každý. A keď ešte zahral scénku, kde predstieral, že akurát telefonuje s päťnásobným držiteľom zlatej lopty a práve ho na diaľku povzbudzuje k zvládnutiu ligového zápasu, priam by ste ho prosili, aby Vás zatiahol do nejakého podnikateľského plánu. Veď  kšeft s človekom, ktorý sa postaral o príchod sponzora z Kataru nemôže priniesť nič iné, ako tučný balík peňazí a kontakty svetového formátu.

Je vtipné, že v konečnom dôsledku Marek nerobil službu svojím českým priateľom, ale oni robili službu jemu a boli to oni, kto z neho urobil REÁLNE známu osobnosť. Veď aj známy český spevák sa rád pochváli s kamarátom, ktorý v Barce vybaví všetko.

Každá marketingová bublina raz praskne. Ak navyše nie je založená na pravde a má celoštátne rozmery jej hluk je ohromujúci. Po tom, ako sa o priateľa všetkých celebrít začali novinári dôkladnejšie zaujímať vysvitlo, že v vo vedení klubu nepočul a Markovi absolútne nikto. Jeho vplyv bol však taký silný, že sa našlo pár ľudí, ktorí  tomu faktu absolútne nechceli veriť a stále s vďakou spomínali na zážitok z futbalu na Nou Campe, ktorý im Marek ,,vybavil“. Keď som prvýkrát videl video na YouTube z prednášky, ktorú prednášal bulvárny novinár Pavel Novotný o riaditeľovi marketingu FC Barcelona, kamarádovi do deště Lionela Messiho a ambasádorovi značky Audi v jednej osobe, mal som zmiešané pocity. Bol som šokovaný, pobavený, nechápavý no nakoniec chápavý. Ak sa na to pozerám z marketingového hľadiska, Marek dokázal niečo naozaj pozoruhodné, o čom by sa dalo diskutovať hodiny. Jeho prepracovaný brand self-marketing a social media marketing dotiahol k dokonalosti. Navyše potvrdil, že tak, ako peniaze dokážu robiť peniaze aj sláva dokáže robiť ďalšiu slávu. A treba uznať, že Marek začal s investíciou do slávy naozaj vo veľkom štýle. Tvrdiť, že ste riaditeľom marketingu druholigového klubu Vám také rozsiahle kamarátstva s českými známymi osobnosťami asi neprinesie. Ale (podľa fanušíkovskej fotky) obedovať s celým tímom FC Barcelona v hoteli počas sústredenia alebo fotky s trofejou (replikou) na námestí v Barcelone po vyhratom titule, Vám v šoubiznise otvoria dvere nielen do biznisu a VIP salónov, ale aj do náručia tých najkrajších žien. A navyše, kamarátstva so známymi a vplyvnými ľuďmi plodia zákonite ďalšie takéto kamarátstva.

Skrátka, našiel skratku…

…ako sa bežný človek dostane na narodeninové oslavy českých celebrít bez toho, aby reálne niečo budoval. Stačil k tomu úsmev, množstvo fotiek a replika dresu s falošným podpisom Lea Messiho s venovaním. Marek sa stal slávnym už len kvôli tomu, že celý podvod vôbec zrealizoval. Každopádne rovnako, ako v už spomínanom filme Chyť ma ak to dokážeš, kde sa z podvodníka nakoniec stane lovec podvodníkov, aj z Marka sa raz možno stane geniálny marketér. Marketing je o emóciách a ak emócie dokážu prevalcovať racionálne myslenie, potom je to výhra rozdielom triedy. :)

  • 301 redirect
  • 302 redirect
  • 404 page not found
  • A/B testovanie
  • Account Manager
  • ADMA
  • Affiliate marketing
  • Afinita
  • AIDA
  • ALT text
  • Analýza kľúčových slov
  • Analýza konkurencie
  • API
  • AR
  • Archetyp Hrdina
  • Archetyp Jeden z nás
  • Archetyp Klaun
  • Archetyp Kúzelník
  • Archetyp Milenec
  • Archetyp Mudrc
  • Archetyp Neviniatko
  • Archetyp Objaviteľ
  • Archetyp Opatrovateľ
  • Archetyp Rebel
  • Archetyp Tvorca
  • Archetyp Vládca
  • Archetypy v marketingu
  • ATL / BTL
  • Automatizácia
  • B2B marketing
  • B2C marketing
  • Backlinky
  • Baidu
  • Banner
  • BCG matica
  • Benchmark
  • Bestsellery
  • Big data
  • Blogging
  • Blogy a informačné stránky
  • Bounce rate
  • Brand awareness
  • Brand signál
  • Celebrity marketing
  • Chatbot
  • Cieľová skupina
  • Click rate
  • Content marketing
  • Copywriting
  • CPA
  • CPC
  • CPM
  • Cross sell
  • CTA
  • CTR
  • CX
  • Digitálne video
  • Direct marketing
  • Discovery kampane
  • Dizajn manuál
  • Dlhodobá komunikácia
  • DNA značky
  • Doména
  • Drobčeková navigácia
  • Dropshipping
  • DX
  • Dynamická kreatíva
  • E-book
  • E-business
  • E-commerce
  • Email marketing
  • Emocionálne benefity
  • Eshop
  • EX
  • Facebook
  • Facebook Business Manager
  • Facebook Business Page
  • Facebook Pixel
  • Favicon
  • FMCG
  • Funnel
  • Gamifikácia
  • GDPR
  • Google
  • Google Ads
  • Google Adsense
  • Google Analytics
  • Google Data Studio
  • Google moja firma
  • Google Search Console
  • Google Tag Manager
  • Guerilla marketing
  • Guest blogging
  • Hashtag
  • Heuréka
  • HOAX
  • Hodnota zákazníka
  • Homepage
  • Hosting
  • Impresie
  • Inbound marketing
  • Indexácia webu
  • Influencer marketing
  • Infografika
  • Instagram
  • Interaktívny dizajn
  • IP adresa
  • Javascript
  • JX
  • Kategoriálna ortodoxia
  • Kľúčové slovo
  • Kontaktný formulár
  • Konverzia
  • Konverzný pomer
  • KPI
  • Landing page
  • Lead
  • Lievik
  • Linkbuilding
  • LinkedIn
  • Logo
  • Long tail
  • Lorem ipsum
  • Manuálna optimalizácia
  • Marketing vo vyhľadávačoch
  • Marketingový mix 4C
  • Marketingový mix 4P
  • Marketingový plán
  • Marketingový slovník
  • Merací kód
  • Meta description
  • Meta tagy na webe
  • Miera zdieľania príspevku
  • Miera zotrvania na stránke
  • Mikroformát
  • Mikroinfluencer
  • Mikrostránka
  • Model SEE-THINK-DO-CARE
  • NAP
  • Natívna reklama
  • Názov značky
  • Newsletter
  • Nofollow link
  • NPS
  • Obsahová sieť
  • Odhadované kliknutia
  • OOH
  • Open rate
  • Open source
  • Organic search
  • Organický dosah
  • Page rank
  • Page reach
  • PHP
  • Plánovač kľúčových slov
  • Platené vyhľadávanie
  • Platený dosah
  • Platobná brána
  • Podiel na vyhľadávaní
  • Pop-up okno
  • Porovnávač tovaru
  • Positioning
  • Post reach
  • Postavenie stránky vo výsledkoch Google
  • Potenciálny zákazník
  • PPC
  • PPI
  • Predajné cesty
  • Priemerný počet užívateľov na webe za mesiac
  • Príležitosť navýšenia kliknutí
  • Programatické reklamy
  • Publisher
  • Pull marketing
  • Push marketing
  • QR kód
  • Quality score
  • Racionálne benefity
  • Reach
  • Rebranding
  • Recenzie
  • Relácia
  • Remarketing
  • Responzívny dizajn
  • Retargeting
  • ROAS
  • Ročný objem vyhľadávania
  • ROI
  • ROMI
  • ROS
  • RSS
  • RTB
  • Saas
  • Search kampane
  • Segmentácia trhu
  • SEM
  • SEO
  • SERP
  • Sezónnosť vyhľadávania
  • Showrooming
  • Sitelinky
  • Sitemapa
  • Skracovač ULR
  • Snapchat
  • Snippet
  • Sociálne siete
  • Sociálny dôkaz
  • Spam
  • Stratégia Prémiové členstvo
  • Stratégia scarecity
  • Stratégia urgency
  • Strojové učenie
  • SWOT analýza
  • Targeting
  • TikTok
  • Tone of voice
  • Top of Mind Awareness
  • Tracking kód
  • Trend vo vyhľadávaní
  • Tvorba loga
  • Twitter
  • UI
  • Umelá inteligencia
  • Unikátni návštevníci
  • Unikátny návštevník
  • Upsell
  • URL
  • UX
  • Virálny marketing
  • VR
  • Vyhľadávacia sieť
  • Výkonnostný marketing
  • Webinár
  • Widget
  • WooCommerce
  • Word of mouth
  • WordPress
  • WordPress plugin
  • WordPress témy
  • WYSIWYG
  • Yahoo
  • Yandex
  • Youtube

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies