Zatvoriť

Sporo odeté slečny s vŕtačkou už nefičia (alebo ako začať s digitálnym marketingom)

Sporo odeté slečny s vŕtačkou už nefičia (alebo ako začať s digitálnym marketingom)

Ako predavat moderne- moderne eshopove riesenie

Načo mi je nový web? Ten starý snáď nefunguje? Reklama na Instagrame? V živote som o tom nepočul. Google reklama? Veď stačí napísať meno našej firmy do internetu a každému sa hneď zobrazí. A vôbec, neotravujte ma s tým, veď to stojí iba peniaze.

Nesmejte sa, aj takto to môže vyzerať v niektorých firmách. Na trhu sú stále niektoré veľké podniky, ktoré marketingové oddelenie nemajú. Alebo ho majú, ale len na ozdobu.

Títo marketéri musia neustále bojovať s vlastnými šéfmi, ktorí (digitálny) marketing považujú za absolútnu zbytočnosť, šialené výstrelky nejakých mladých nadšencov, ktorí obchodu nerozumejú a najradšej by vyhodili desiatky tisíc jeho ťažko zarobených eur za obrázky na Facebooku.

A potom si šéfovia idú nadšene kúpiť 10 megaboardov s fotobankovým obrázkom dievčiny so stavbárskou prilbou a vŕtačkou v rukách. „Si videl tú babu za Zelenčom? To je naša reklama. Super, že? Aha, máme ju aj na letákoch, dal som vytlačiť 50 000 kusov!“

V tomto článku vám priblížime, prečo je digitalizácia pre vašu firmu kľúčová, dozviete sa aj to, kedy by ste mali uvažovať o vlastnom marketingovom oddelení, ale aj to, že niektoré služby a činnosti vám efektívnejšie dodá spoľahlivá a renomovaná agentúra. Povieme vám, čo sa dá outsourcovať, čo by ste mali riešiť in-house a ako správne narábať s rozpočtom na vaše marketingové aktivity.

9 vecí, ktoré musíte vedieť, keď sa rozhodnete digitalizovať

Prečo sa treba ASAP pustiť do digitalizácie

Zmena obchodných modelov a trendov v predaji produktov a služieb je témou už niekoľko rokov, neprišla s koronavírusom. Globálna pandémia tieto procesy len urýchlila a mnohé firmy prinútila dramaticky zmeniť či prehodnotiť tradičný spôsob ich fungovania.

Digitalizovať budú všetci a je pravdepodobné, že biznis sa do „predkoronovej“ podoby nevráti už nikdy. Pandémia urýchlila ochotu konkurencie  spriateliť sa s novými technológiami či internetovým marketingom.

Má zmysel budovať vlastné marketingové oddelenie?

Stručne povedané áno, ak máte ročný obrat viac ako 1,5 milióna eur. Nemusíte hneď vybudovať celý tím, skôr by ste sa mali porozhliadnuť po šikovnom človeku, ktorý marketingu rozumie a dokáže čítať marketingové výstupy a reporty od agentúry (ak s nejakou spolupracujete).

Ak máte obrat viac ako 5 miliónov eur, vtedy už má zmysel vybudovať si vlastný profesionálny marketingový tím (akúsi vlastnú online marketingovú agentúru). Keď sa o váš marketing budú starať profíci, máte väčšiu istotu, že váš rozpočet na marketingovú komunikáciu bude využívaný efektívne.

Pár príkladov z praxe: určite poznáte známu firmu Kellys, etablovaného slovenského výrobcu bicyklov s minuloročnými výnosmi takmer 60 miliónov eur. Firma operuje na viacerých svetových trhoch a vyniká skvelými dizajnovými riešeniami. Interne však zamestnáva pár šikovných grafikov a marketérov. Ich úlohou je okrem iných vecí dohliadať aj na online komunikáciu v rámci 5 krajín, správne čítať výsledky kampaní a hlavne komunikovať s agentúrou.

Dedoles, medzinárodný e-shop s oblečením, dal dokopy interný tím marketérov až vtedy, keď prenikol na viaceré trhy a dosiahol obrat cez 10 miliónov eur. Dovtedy spolupracoval s digitálnou agentúrou. Stavať si vlastné marketingové oddelenie priskoro môže byť pre firmu finančne náročné. Navyše na začiatku majiteľ nemá prostriedky na kvalitného marketéra a preto zamestná absolventa bez skúseností, ktorý nevie stanoviť zmysluplnú stratégiu, ktorá firmu privedie rýchlo k cieľu. Čo spravidla býva fatálne.

Poučenie pre vás: vznik vlastného marketingového oddelenia si dobre premyslite, vyhodnoťte všetky klady a zápory. A dovtedy si určite vystačíte s outsourcovaním služieb internetového marketingu do kvalitnej agentúry.

Nájdem jedného superčloveka pre všetko?

Ak máte predstavu, že jeden marketér v stredne veľkej spoločnosti univerzálne obslúži všetky nevyhnutné procesy a ešte bude aj kreatívny či inovatívny, rýchlo na ňu zabudnite. Nikto taký neexistuje.

Je nereálne nájsť človeka, ktorý sa vyzná v SEO, rozumie Google kampaniam, ovláda grafické práce, dokáže napísať chytľavý status na Facebook, pripraví storky na Instagram, sleduje a analyzuje výkon kampaní, rozumie štatistickým dátam a dokáže napísať kvalitný článok pre váš firemný blog.

Ak to všetko hodíte na niekoho, kto vám bude tvrdiť, že to zvládne, dočkáte sa veľmi nepríjemného prekvapenia. Výsledkom budú podpriemerné výstupy a nulová obchodná efektivita. Ako bonus získate aj naštvaných zákazníkov a konkurenciu, ktorá sa na tom bude dobre baviť. Renomované agentúry svoje tímy skladajú z ľudí, ktorí sa na jednotlivé oblasti špecializujú, venujú sa im, pravidelne sa vzdelávajú a sledujú aktuálne trendy.

Čo outsourcovať do agentúry a čo robiť in-house?

Vaša firma v prvom rade zodpovedá za obsah. Len vy viete, čo chcete komunikovať a prečo je to pre vás dôležité, ktoré produkty chcete predávať a vašu ponuku a sortiment predsa poznáte najlepšie. Agentúra môže mať aj 50 klientov a kým spozná hĺbku vášho portfólia, môže to trvať 2-3 mesiace.

Zoberme si napríklad firmu ABB, jedného z lídrov na trhu elektroinštalačného materiálu, no zároveň známeho producenta nabíjačiek pre elektromobily. Alebo HPE – svetoznámeho výrobcu podnikového hardvéru, ktorý sa však už niekoľko rokov zameriava aj na cloudové služby a rôzne sofistikované IT riešenia.

Keď sme s týmito spoločnosťami začali spolupracovať, najprv sme spoločne s nimi zadefinovali, ktoré produkty sú pre ich kampaň prioritné. Vďaka tomu sme mali jasnejšiu predstavu o stratégii, vedeli sme, ktorým smerom sa bude kampaň posúvať a ktoré kanály treba zvoliť.

Medzi agentúrou a klientom musí fungovať istá chémia. Ak máte vo firme šikovného človeka, ktorý rozumie SEO, je lepšie, keď bude web optimalizovať on. A ak budete potrebovať pomoc, šikovná agentúra ho rýchlo zaučí.

Mnohé firmy si radšej nechávajú pod kontrolou aj každodennú administráciu sociálnych sietí, agentúra vám skôr pomôže s tvorbou profesionálnych imidžových postov. Je fajn, ak má bežné posty, reakcie na komentáre, sťažnosti či súkromné správy na starosti niekto z vašej firmy, kto ju pozná zvnútra. Samozrejme za predpokladu, že ovláda pravidlá firemnej komunikácie a nevybuchne pri prvom kritickom komentári.

S akými rozpočtami mám počítať pri agentúre? Potrebujem tisíce eur?

Agentúra by vám mala vyjsť v ústrety aj pri menších mesačných rozpočtoch vo výške pár stoviek eur. Spolupracovali sme s mnohými značkami, ktoré vyrástli aj bez toho, aby do digitálneho marketingu museli vrážať horibilné sumy. Napriek tomu sa im podarilo preraziť a dnes sú to už etablované a známe značky (napr. Ekoma, Protetika, Aval JZ, Sorea). Za každých 100 Eur vložených do digitálneho marketingu, sa môže na vašu stránku priniesť 500 zákazníkov.

Ako rýchlo sa dostavia výsledky?

Pri Google reklamách uvidíte výsledky na úrovni ziskovosti do 2–3 mesiacov. Počas prvého mesiaca sa agregujú všetky potrebné dáta, zisťujú sa chyby na webe či v e-shope, opravujú sa chyby v cenotvorbe. Počas ďalších dvoch mesiacov sa optimalizujú kampane.

Pre dosiahnutie optimálnych výsledkov musíte byť uvedomelí a zveľaďovať svoj e-shop spolu s agentúrou krok za krokom a trpezlivo. Jednému z našich klientov – e-shopu s náradím – sa kontinuálne darí rásť každý mesiac už 4 roky. Je to príklad kvalitnej spolupráce medzi klientom a agentúrou, no treba pochváliť hlavne klienta, ktorý zvláda prácu s e-shopom fakt skvelo. Klient už otvára eshop v tretej krajine. Podobné skúsenosti máme napríklad aj s firmou Exisport, kde týždňové telefonáty so zamestnancami klienta sú pravidlom. Platí koľko energie dáte, toľko dostanete.

Som na začiatku, mám nízky obrat a malý budget

Ak s podnikaním len začínate a vaše obraty nepresahujú sumu 200 000 eur, skúste sa prihlásiť na bezplatné online školenia/webináre o online marketingu. Odporúčame online kurzy, ktoré robí Slovak Business Agency, kvalitné školenia pripravuje aj technologický inkubátor INQB, Digital Marketing Club či ďalšie neziskovky a inštitúcie, v ktorých sa združujú začínajúci podnikatelia a mladé digitálne agentúry. Je to skvelá cesta, ako získať počiatočné know how, zorientovať sa v procesoch, pojmoch a zároveň môžete načerpať inšpiráciu a naučiť sa kopec inovatívnych techník.

Ako si vybrať kvalitnú agentúru

Spoľahlivé, renomované a ostrieľané agentúry sú združené v Asociácii digitálnych a marketingových agentúr – ADMA. Vieme sa zaručiť za ktorúkoľvek. Nemenej dôležitý je fakt, že každá z nich má vysoko nastavenú etickú latku, ktoré sa zapájajú do protikorupčných tendrov a pracujú s najcitlivejšími klientskymi dátami. Dôvera medzi klientom a agentúrou je totiž kľúčová a bez nej spolupráca nebude fungovať.

5 vecí, ktoré si všímajte pri výbere agentúry

  1. Urobte si prieskum trhu. Stretnite sa s 2-3 agentúrami. Nevrhnite sa bezhlavo do náruče prvej agentúry, na ktorú natrafíte. Spolupráca s agentúrou môže trvať i roky a preto vám odporúčame stretnúť sa s viacerými agentúrami, aby ste zistili, ktorá vám bude sedieť ľudsky a aj hodnotovo.
  2. Vyhnite sa agentúre, ktorá vám na všetky vaše nápady a návrhy bude pritakávať. Skúsený a podkutý marketér vás niekedy musí usmerniť a upozorní vás na všetky úskalia či chyby, ktoré robíte.
  3. Dajte si pozor na frajerov, ktorí chodia na mítingy nepripravení, lebo sú presvedčení o svojej dokonalosti. Základom úspechu je hĺbková a kvalitná príprava, dobrá agentúra musí disponovať analýzami, ktoré si s vami prejde. Až potom dokáže určiť tú najvhodnejšiu komunikačnú stratégiu.
  4. Musíte sa navzájom spoznať. Ak agentúru nepustíte „do kuchyne“, nebude vám vedieť pomôcť. Najskôr totiž musí dokonale pochopiť váš biznis, vidieť napríklad výrobu vašich produktov, porozumieť vašej cenotvorbe či maržiam.
  5. Etablovaná online marketingová agentúra sa nebude brániť províznemu systému odmeňovania. Sú agentúry, ktoré na tomto princípe fungujú s viacerými klientmi a v ich prípade to jednoznačne urýchľuje dosahovanie želaných cieľov.

 

Daľšie články

Prihláste sa na odber nášho newslettera.