Zatvoriť

Zabodujte aj na zahraničných trhoch. 6 vecí, na ktoré by ste určite mali myslieť

Kedy expandovat na zahranicne trhy

Máte unikátny produkt alebo aplikáciu, ktorá zjednoduší ľuďom život? Alebo ste naplno využili potenciál domáceho trhu a chcete rásť ďalej? Práve toto sú najčastejšie dôvody, prečo firmy začínajú uvažovať o expanzii na zahraničné trhy. V dnešnej rýchlej a digitálnej dobe totiž nemusia na zahraničné trhy prenikať len „veľkí hráči“, ktorí na to majú dostatok zdrojov.
Pred týmto zásadným rozhodnutím by ste však mali pamätať na niekoľko dôležitých vecí. V článku sa dozviete, aké sú prvé a základné kroky pri expanzii do zahraničia, kedy je na to vhodný čas a na čo by ste nemali zabudnúť.

1. Kam chcete expandovať?

Sú vaším cieľom západné trhy a bonitnejší zákazníci, ktorí sú ochotní priplatiť si za kvalitu? Pamätajte, že boj o zákazníka je na západe oveľa ťažší. Konkurencia je veľká a záleží naozaj na každom detaile. Myslite teda na veľmi dobre prepracovaný zákaznícky servis a rýchlu logistiku.
Chcete sa vybrať východným smerom? V krajinách ako napríklad Ukrajina či Bulharsko sa online predaj stále rozbieha a zákazníci nie sú ešte takí rozmaznaní. Náklady na reklamu sú nižšie, nebudete čeliť až tak masívnej konkurencii a tamojšie trhy zatiaľ nie sú veľmi presýtené.
Z domácich skúseností vieme, že firmy sa rovnobežne so slovenskou verziou e-shopu často rozhodnú spustiť aj českú. Naše jazyky sú si veľmi podobné a logistika je jednoduchá a rýchla. A keďže sme si vďaka desaťročiam spolužitia kultúrne aj mentálne blízki, ide o prirodzené aj logické rozhodnutie.

2. Dajte si pozor na miestnu legislatívu.

Myslite na to, že každá krajina má svoje zákony. V Európskej únii nad nimi stojí európska obchodná legislatíva, a preto nepodceňte ani tento faktor. Nemá význam rozpisovať sa o povinnostiach každej krajiny zvlášť. Aj to je jeden z dôvodov, prečo je vhodné pri rozširovaní podnikania na zahraničné trhy spolupracovať so skúseným partnerom. Keď vám jeden partner dokáže zastrešiť domáci aj zahraničný trh, bude to pre vás jednoduchšie a prehľadnejšie.

3. „My nemáme konkurenciu.“

Áno, aj s touto frázou sa stretávame. Veľa firiem sa mylne domnieva, že vyvinuli unikátny produkt, ktorý pred nimi ešte nikto nevymyslel. Jedným z dôvodov môže byť aj to, že ho pravdepodobne ani nikto nepotrebuje. Najčastejším dôvodom, prečo si to myslia, je nedôkladná alebo žiadna analýza trhu.
Trh krajiny, do ktorej ste sa rozhodli expandovať, by ste mali poznať aspoň tak dobre ako ten domáci. V rôznych bezplatných nástrojoch,  napríklad Market Finder od Google, si viete vytvoriť základný obraz o potenciáli trhu, kde chcete ponúkať svoje produkty.

 4. Urobte si prieskum medzi kuriérmi.

Jednou z najdôležitejších vecí, ktorú rieši každý e-shop aj zákazník, je rýchlosť a cena doručenia. Renomované kuriérske spoločnosti sú dnes schopné bezproblémovo doručiť tovar do okolitých krajín už do 3 dní. Spravte si teda dôkladný prieskum a vyžiadajte si na mieru šitú cenovú ponuku od viacerých doručovateľov.
Logistiku a doručovanie tovaru môžete aspoň na začiatku vyriešiť cez takzvaný fulfillment. V takomto prípade sa o celý proces (od balenia až po doručenie tovaru zákazníkovi) stará externá firma, ktorá má svoje sklady v danej krajine.
Pri rozhodovaní je veľmi dôležité myslieť aj na takzvané „vratky“, teda reklamovaný tovar. Vtedy je lepšie mať miestnu adresu, a to z pohľadu dôveryhodnosti, ale aj pre celkovú rýchlosť procesu.

5. E-shop by mal hovoriť jazykom krajiny, v ktorej pôsobí.

V dnešnej dobe je kvalitná a rýchla zákaznícka podpora pre e-commerce firmy veľkou konkurenčnou výhodou. Netreba na to zabúdať ani pri vstupe na zahraničný trh. Ak nie je vo vašich možnostiach niekoho na to zamestnať, ponúka sa riešenie v podobe outsourcingu.
Pre správnu a efektívnu SEO optimalizáciu webu (písali sme o tom tu) je dôležité mať spravenú komplexnú analýzu vyhľadávacích dopytov (kľúčových slov). Texty na webe – od popisu produktu až po blog – musia byť kvalitne preložené, aby bol spôsob a tón komunikácie e-shopu správne nastavený na cieľovú skupinu.
Netreba zabúdať na doménu. V prípade, že momentálne fungujete napríklad na doméne lacneakvalitnevysavace.sk, je vhodné uvažovať nad jej zmenou.
Môžete zostať na svojej doméne a využívať jazykovú mutáciu, ale dôveryhodnejšie bude pôsobiť doména s koncovkou krajiny, do ktorej plánujete expandovať.

6. Urobte si analýzu trhu.

Ak hľadáte odpoveď na otázku „Kedy sa oplatí ísť na zahraničný trh?“, určite vám veľa napovie už základná analýza zahraničného trhu, na ktorom sa chcete etablovať. Zistíte, ako je na tom váš segment z pohľadu predajnosti, konkurencie a podobne.
Dôležitou súčasťou analýzy je dôkladné zmapovanie konkurencie. Odpovedzte si na otázky:

  • Kto je vaša konkurencia ?
  • Aké sú silné a slabé stránky konkurencie?
  • Prečo by mali zákazníci nakúpiť u vás a nie u konkurencie?

Určite si vaše prednosti, ktoré vás odlíšia od konkurencie, a na tom začnite stavať. Tiež je dôležitý výber spoľahlivého a skúseného partnera. Vyhnete sa tak začiatočníckym chybám, ktoré si pri expandovaní nemôžete dovoliť.
Autorom je Michal Horváth, PPC špecialista v agentúre SCR interactive, ktorá sa špecializuje na slovenské firmy malej a strednej veľkosti. V agentúre veria na poctivý marketingový výskum prepojený so silným výkonnostným marketingom.
Článok je súčasťou septembrovej špeciálnej série Digitalizácia biznisu a prechod na online marketing, kde odborníci firmám radia, ako pomocou kvalitného e-shopu a dobrého marketingu zvýšiť tržby spoločnosti.

 

Zdroj článkov – obsah sme vztvárali pre redakciu Forbes https://www.forbes.sk/zabodujte-aj-na-zahranicnych-trhoch-6-veci-na-ktore-by-ste-urcite-mali-mysliet/

Daľšie články

Prihláste sa na odber nášho newslettera.