Archetypy v marketingu
Častokrát sa zamýšľame nad tým, prečo sú určité značky nesmierne populárne pre cieľovú skupinu. A iné produkty takú popularitu nedosahujú. Čím to je? Väčšinou značky, ktoré nie sú líder často menia kreatívu. Tú konečný spotrebiteľ nedokáže ani odčítať a už vôbec sa s ňou nevie stotožniť.
Dôležitou úlohou archetypu je, že to čo značka vyžaruje, tak rovnakých ľudí si bude k sebe priťahovať. Ak vaša značka ešte nemá archetyp, určite by ste to mali zmeniť.
Úspešné značky konzistentne informujú svojich spotrebiteľov o tom, aké sú. V marketingu sa to nazýva archetypy. A existuje 12 archetypov.
Autorky
Margaret Mark a Carol S. Pearson identifikovali v komunikácií značiek 12 marketingových archetypov. Sú nimi:
Tvorca / The Creator - vytvára niečo nové
- Ukazujete nové nápady a produkty, o ktorých ľudia nikdy nesnívali, lebo nevedeli, že sú možné
- Naučíte ich svoje remeslo, aby mohli vylepšiť svoje vlastné tvorivé snahy
- Inšpirujete ich, aby videli v živote krásu
- Značky: Lego, Canon, YouTube
Opatrovateľ / The Caregiver - stará sa o druhých
- Vždy ste tam, keď vás potrebujú
- Nikdy vám nebudú schopní primerane splatiť všetko, čo ste im dali
- Ste štedrý
- Značky: Johnson´s Baby, Červený kríž
Vládca / The Ruler - riadi ostatných
- Vládca je mocný a zodpovedný.
- Preberá kontrolu a zodpovednosť.
- Rád všetko kontroluje a riadi.
- Tento archetyp je známy najmä pre značky luxusných produktov a značky tej najvyššej kvality. Inšpiruje ľudí k životu, o ktorom snívajú. Sú to naturálne autority, vodcovia, no treba si dať pozor na prílišnú panovačnosť.
- Značky: Rolex,
Hublot, Mercedes, Luis Vuitton.
Klaun/ The jester - chce se mať dobre
- KLAUN – alebo šašo či zabávač
- Hlavným cieľom klauna je užívať si život.
- Kvôli strachu z nudy chce mať klaun z každého momentu maximum.
- Vždy to hrá a za každých okolnosti ostáva vtipným, pretože si cení zábavu a humor.
- Značky: Skittles,
Klarstein, Fanta, Dorritos.
Jeden z nás / The Regular Guy / The Everyman - chce byť v pohode
- Vyzeráte veľmi reálne a normálne
- Pôsobíte dostupne
- Spájate ľudí do komunity, o ktorej ani nevedeli, že existuje
- Rozumiete im a zdieľate ich pocity
- Značky: Ikea, Levi´s
Milenec / The Lover - túži nájsť a dávať lásku (Lady Gaga)
- Povzbudzuje ľudí, aby nasledovali svoje srdce, aj keď je to nepraktické
- Odstraňuje pocit viny za uprednostňovanie pokušenia a túžob
- Cítia sa s vami prepojení v emocionálnej rovine
- Značky: Victoria´s Secret, Häagen Dazs
Hrdina / The Hero - je odvážny
- Vždy robí to, prečo sa rozhodol, bez ohľadu na to, aký veľký je jeho cieľ
- Má priame a inteligentné hodnotenie ľudí a situácií
- Je si vedomý toho, že klienti zodpovedajú za svoje konanie
- Značky: Under Armour, Nike, FedEx, Kodak,
Powerlogy, rôzny influenceri, ktorých sledujete ako Moma, Exploited
Rebel / The Outlaw -pravidlá sú na to, aby sa porušovali
- Rád porušuje pravidlá, riskuje.
- To, čo si želá, je revolúcia.
- Má rád radikálnu slobodu a ignoruje všeobecné normy. Rád šokuje, vybočuje a je úprimný.
- Značky: Harley Davidson, Virgin, MTV.
Kúzelník / The Magician - premieňa
- Poskytujete nádej na dosiahnutie výsledkov, ktoré sa zdajú nemožné
- Spájate ľudí s ich vnútornou (alebo duchovnou) silou
- Ľudí fascinuje váš spôsob myslenia a konania, chcú zažiť zmenu
- Značky: Apple, Disney
Neviniatko / The Innocent - uchováva/obnovuje vieru (v raj)
- Pripomínate ľuďom jednoduchší čas, detstvo
- Dávate im pocit optimizmu, radosti a nádeje
- Obdivujú čistotu vašej viery a vízie
- Značky: Dove, Coca-Cola
Objaviteľ / The Explorer - je nezávislý, hľadá
- Objaviteľ usiluje o slobodu skúmaním sveta.
- Nemá rád nudu a potrebuje dobrodružstvo.
- Má skutočnú autonómiu a vždy ostáva verný sám sebe.
- Treba si však dať pozor na bezcieľne putovanie.
- Značky: The North Face, Northfinder,
Zajo, Patagonia, Jeep.
Mudrc / The Sage - túži porozumieť svetu, v ktorom žije
- MUDRC – alebo učiteľ, expert
- Vždy hľadá pravdu.
- Jeho cieľom je porozumieť svetu pomocou jeho inteligencie.
- Hľadá informácie a vedomosti avšak niekedy dokážu tieto problémy študovať naveky a nikdy nekonať.
- Odborná znalosť a proces výskumu sú pre mudrca priority. Príklady:
BBC, Google, The Wallstreet Journal.
Značky nemusia mať len jeden archetyp, ale archetypy sa v komunikácii môžu prekrývať. Jeden by mal byť dominantný a odčítateľný pre cieľovú skupinu.
Vychádza sa zo základnej ľudskej motivácie, kedy ľudí ovládajú 4 hlavné túžby ako:
- Nezávislosť
- Súťaživosť
- Stabilita
- Majstrovstvo
Každá z týchto túžob je v určitej miere namixovaná v archetype, s ktorým sa ľudia stotožnia.
Produkty sú rovnaké
Ak predávate produkty, tie aby uspeli na trhu náročnej medzinárodnej konkurencie musia byť na vysokej kvalitatívnej úrovni. A tu nastáva paralýza výberom. Práve výber zákazníkovi uľahčuje archetyp. Archetyp vyvoláva v spotrebiteľovi pocit, za ktorý je ochotný zákazník zaplatiť. Rovnaké je to pri výbere áut alebo hodiniek. Ak preferujete Audi pred Smartom pravdepodobne budete systematický. Pri Smarte ste viac voľnomyšlienkársky a máte radi zážitky. Tak oblečte svoje značky do vhodného archetypu a podporte ho vhodným symbolom a príbehom a vaša značka bude lámať rekordy.