Zatvoriť

Archetypy v marketingu

Častokrát sa zamýšľame nad tým, prečo sú určité značky nesmierne populárne pre cieľovú skupinu. A iné produkty takú popularitu nedosahujú. Čím to je? Väčšinou značky, ktoré nie sú líder často menia kreatívu. Tú konečný spotrebiteľ nedokáže ani odčítať a už vôbec sa s ňou nevie stotožniť. Dôležitou úlohou archetypu je, že to čo značka vyžaruje, tak rovnakých ľudí si bude k sebe priťahovať. Ak vaša značka ešte nemá archetyp, určite by ste to mali zmeniť. Úspešné značky konzistentne informujú svojich spotrebiteľov o tom, aké sú. V marketingu sa to nazýva archetypy. A existuje 12 archetypov. 12 archetypov Autorky Margaret Mark a Carol S. Pearson identifikovali v komunikácií značiek 12 marketingových archetypov. Sú nimi: Tvorca / The Creator - vytvára niečo nové - Ukazujete nové nápady a produkty, o ktorých ľudia nikdy nesnívali, lebo nevedeli, že sú možné - Naučíte ich svoje remeslo, aby mohli vylepšiť svoje vlastné tvorivé snahy - Inšpirujete ich, aby videli v živote krásu - Značky: Lego, Canon, YouTube Opatrovateľ / The Caregiver - stará sa o druhých - Vždy ste tam, keď vás potrebujú - Nikdy vám nebudú schopní primerane splatiť všetko, čo ste im dali - Ste štedrý - Značky: Johnson´s Baby, Červený kríž Vládca / The Ruler - riadi ostatných - Vládca je mocný a zodpovedný. - Preberá kontrolu a zodpovednosť. - Rád všetko kontroluje a riadi. - Tento archetyp je známy najmä pre značky luxusných produktov a značky tej najvyššej kvality. Inšpiruje ľudí k životu, o ktorom snívajú. Sú to naturálne autority, vodcovia, no treba si dať pozor na prílišnú panovačnosť. - Značky: Rolex, Hublot, Mercedes, Luis Vuitton. Klaun/ The jester - chce se mať dobre - KLAUN – alebo šašo či zabávač - Hlavným cieľom klauna je užívať si život. - Kvôli strachu z nudy chce mať klaun z každého momentu maximum. - Vždy to hrá a za každých okolnosti ostáva vtipným, pretože si cení zábavu a humor. - Značky: Skittles, Klarstein, Fanta, Dorritos. Jeden z nás / The Regular Guy / The Everyman - chce byť v pohode - Vyzeráte veľmi reálne a normálne - Pôsobíte dostupne - Spájate ľudí do komunity, o ktorej ani nevedeli, že existuje - Rozumiete im a zdieľate ich pocity - Značky: Ikea, Levi´s Milenec / The Lover - túži nájsť a dávať lásku (Lady Gaga) - Povzbudzuje ľudí, aby nasledovali svoje srdce, aj keď je to nepraktické - Odstraňuje pocit viny za uprednostňovanie pokušenia a túžob - Cítia sa s vami prepojení v emocionálnej rovine - Značky: Victoria´s Secret, Häagen Dazs Hrdina /  The Hero - je odvážny - Vždy robí to, prečo sa rozhodol, bez ohľadu na to, aký veľký je jeho cieľ - Má priame a inteligentné hodnotenie ľudí a situácií - Je si vedomý toho, že klienti zodpovedajú za svoje konanie - Značky: Under Armour, Nike, FedEx, Kodak, Powerlogy, rôzny influenceri, ktorých sledujete ako Moma, Exploited Rebel / The Outlaw -pravidlá sú na to, aby sa porušovali - Rád porušuje pravidlá, riskuje. - To, čo si želá, je revolúcia. - Má rád radikálnu slobodu a ignoruje všeobecné normy. Rád šokuje, vybočuje a je úprimný. - Značky: Harley Davidson, Virgin, MTV. Kúzelník / The Magician - premieňa - Poskytujete nádej na dosiahnutie výsledkov, ktoré sa zdajú nemožné - Spájate ľudí s ich vnútornou (alebo duchovnou) silou - Ľudí fascinuje váš spôsob myslenia a konania, chcú zažiť zmenu - Značky: Apple, Disney Neviniatko / The Innocent - uchováva/obnovuje vieru (v raj) - Pripomínate ľuďom jednoduchší čas, detstvo - Dávate im pocit optimizmu, radosti a nádeje - Obdivujú čistotu vašej viery a vízie - Značky: Dove, Coca-Cola Objaviteľ / The Explorer - je nezávislý, hľadá - Objaviteľ usiluje o slobodu skúmaním sveta. - Nemá rád nudu a potrebuje dobrodružstvo. - Má skutočnú autonómiu a vždy ostáva verný sám sebe. - Treba si však dať pozor na bezcieľne putovanie. - Značky: The North Face, Northfinder, Zajo, Patagonia, Jeep. Mudrc / The Sage - túži porozumieť svetu, v ktorom žije - MUDRC – alebo učiteľ, expert - Vždy hľadá pravdu. - Jeho cieľom je porozumieť svetu pomocou jeho inteligencie. - Hľadá informácie a vedomosti avšak niekedy dokážu tieto problémy študovať naveky a nikdy nekonať. - Odborná znalosť a proces výskumu sú pre mudrca priority. Príklady: BBC, Google, The Wallstreet Journal. Značky nemusia mať len jeden archetyp, ale archetypy sa v komunikácii môžu prekrývať. Jeden by mal byť dominantný a odčítateľný pre cieľovú skupinu. Vychádza sa zo základnej ľudskej motivácie, kedy ľudí ovládajú 4 hlavné túžby ako: - Nezávislosť - Súťaživosť - Stabilita - Majstrovstvo Každá z týchto túžob je v určitej miere namixovaná v archetype, s ktorým sa ľudia stotožnia. Produkty sú rovnaké Ak predávate produkty, tie aby uspeli na trhu náročnej medzinárodnej konkurencie musia byť na vysokej kvalitatívnej úrovni. A tu nastáva paralýza výberom. Práve výber zákazníkovi uľahčuje archetyp.  Archetyp vyvoláva v spotrebiteľovi pocit, za ktorý je ochotný zákazník zaplatiť. Rovnaké je to pri výbere áut alebo hodiniek. Ak preferujete Audi pred Smartom pravdepodobne budete systematický. Pri Smarte ste viac voľnomyšlienkársky a máte radi zážitky. Tak oblečte svoje značky do vhodného archetypu a podporte ho vhodným symbolom a príbehom a vaša značka bude lámať rekordy.  

Daľšie články

Prihláste sa na odber nášho newslettera.